Glädje över 72 statliga miljoner till Karlgårdsbron

Det blev bingo när Skellefteå kommun sökte statliga pengar för stadsmiljö. Närmare 90 miljoner ska betalas till tre byggen i stan.

Tidig skiss över hur Karlgårdsbron kan se ut.

Tidig skiss över hur Karlgårdsbron kan se ut.

Foto: Sweco

Skellefteå2020-06-03 19:00

Kommunen får 72,5 miljoner att använda till Karlgårdsbron, vilket är 25 procent av beräknad kostnad. Vidare får man två miljoner till att bygga om Parkbron till gång- och cykelbro, vilket är halva den beräknade kostanden. Till sist blir det 15 miljoner för att bygga gång- och cykelbanor till Bergsbyns industriområde där Northvolt ska hålla till. Även det är halva beräknade kostnaden.

Eftersom Skellefteå kommun hade tänkt bygga allt detta i vilket fall som helst blev det alltså glada miner när trafikverket meddelade beslutet. 

Pengarna kommer från särskilda stadsmiljöavtal som alla landets kommuner har möjlighet att ansöka om. Totalt fördelas en miljard per år. 

– Det är fantastiskt att vi fick pengarna, säger Karin Degerfeldt, funktionschef på samhällsbyggnad.  

– Vi söker inte pengar varje år, sist det gjordes var några år sedan och gällde biogaslösningen på Östra Navet.

– Men nu tyckte vi att vi hade så många hållbara projekt på gång att vi samlade ihop dem till ett fylligt paket. Det är bättre att ansöka sällan och ha något riktigt bra att komma med. 

– Nästa gång vi söker tänker vi ha ett paket runt nya resecentrum, tillägger hon. 

Men staten ger inga pengar utan att begära motprestationer. Skellefteå kommun måste göra, och till fullo bekosta, fyra nya cykelbanor, ett gångstråk, en ny detaljplan samt en resvaneundersökning. 

Det fiffiga i sammanhanget är att alla dessa åtgärder ville kommunen göra i alla fall. 

– Åtgärderna är en följd av den fördjupade översiktsplanen, och när kommunfullmäktige antog den gjordes också en särskild åtgärdsbilaga. Där finns alla nya gång- och cykelvägarna med, även om de inte var budgeterade i närtid utan fanns med på 5–10 års sikt, säger Karin Degerfeldt.

– Nu kommer vi att göra byggena fram till 2026 precis som vi har planerat, vi hinner inte tidigarelägga dem och det är heller inte nödvändigt. 

Finns då risk att andra gång- och cykelvägar som skulle ha gjorts runt om i kommunen försenas på grund av att kommunen nu tvingas prioritera de nämnda byggena?

– Det kan lika gärna vara tvärtom. Att vi nu får mer pengar över att satsa på andra platser säger Karin Degerfeldt. 

Även planeringschef Lars Hedqvist är glad över pengarna. 

– Jag tror inte att Skellefteå kommun hade kunnat finansiera allt detta av egen kraft, säger han. 

Här finns fler kommentarer från kommunen. 

Måste göras

Dessa åtgärder måste kommunen finansiera själv (se nummer på karta):

Gång- och cykelbana vid Södra Lasarettsvägen (2).

Gång- och cykelbana på södra sidan av Karlgårdsbron (3).

Gång- och cykelbana längs Bockholmsvägen (4).

Gång- och cykelbana längs Stationsgatan (5).

Gångstråk längs norra delen av Trädgårdsgatan (6).

Detaljplan för nya bostäder på Södra Sunnanå (1).

Resvaneundersökning.   

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!