En verksamhet som verkstÀller beslut om kontaktperson, stödfamilj, avlösarservice och ledsagareservice enligt LSS har Lex Sarah anmÀlts. Enligt anmÀlan har verksamheten brustit i det systematiska uppföljningsarbetet.
Det ledde till att fyra personer inte fick de insatser som de beviljats â under allt frĂ„n sex mĂ„nader till tvĂ„ Ă„r, samtidigt som uppdragstagarna fick utbetald ersĂ€ttning.
Detta uppmÀrksammades i maj, efter att andra aktörer runt personerna meddelade verksamheten om att insatserna inte utfördes.
Verksamheten har kontakt med bÄde barn, ungdomar och vuxna. Enligt anmÀlan har verksamheten inte gjort systematiska uppföljningar av hur insatserna beviljats, samt saknat processer och rutiner för att sÀkerstÀlla att verkstÀlligheterna utförts. IstÀllet förvÀntade man sig att uppdragstagaren eller den enskilda skulle meddela förÀndringar.
Det fanns Àven brister i dokumentation i vÄrdtagarnas sociala journaler.
Under de senaste Ären har det skett flera chefsbyten inom verksamheten och informationsöverföringen uttryckts som bristfÀllig, enligt anmÀlan.
âVerksamhetsövergripande anses bristerna vara ett allvarligt missförhĂ„llande eftersom de drabbat flera enskilda och pĂ„gĂ„tt i vad som mĂ„ste anses vara en lĂ€ngre tidâ, stĂ„r det i anmĂ€lan.
HÀndelsen bedöms som ett allvarligt missförhÄllande. En utredning har gjorts, en ÄtgÀrdsplan har tagits fram och chefer har informerats, enligt anmÀlan.