Det är kristdemokraten Per Boström som tagit upp frågan i samhällsbyggnadsnämnden, där han är ledamot.
– Kommunen är ansvarig för busshållplatser, även om de ligger vid en statlig väg som E4. Jag hörde hur tjänstemän vid något tillfälle klagade på att det dras ut kundvagnar till hållplatserna.
– Men jag vill vända på frågan. Ett beteende försvinner inte bara för att det är förbjudet. Istället kan vi se det från bussresenärernas synvinkel. Det måste vara möjligt att storhandla även om man åker kollektivt, anser Per Boström.
Därför är förslaget att det byggs någon form av parkeringsyta där vagnarna kan ställas snyggt och prydligt. Gärna med skärmtak.
– Detta skulle i första hand göras vid busshållplatser där det finns problem. Där finns ju behovet.
Per Boström säger att kommunen, markägare och närmaste butiker behöver samarbeta i frågan.
– Men det är troligt att kostnaden för ett bygge skulle landa på kommunen.
I mötet hos samhällsbyggnadsnämnden bestämdes att frågan ska beredas. Det innebär att den skickas till tjänstemän som får utreda frågan och ge ett förslag till beslut. Frågan har inte återkommit, så det är inte bestämt hur det blir.
Vad säger då handeln? En butik som ofta har sina kundvagnar på drift är Coop Sörböle. Varuhuschef Susanne Rindelöv säger att de brukar återfinnas lite överallt på Anderstorp och även vid busshållplatser.
– Det är ett konstant problem. Ibland är kunder snälla och rullar tillbaka dem till oss, men vi skickar också ut våra vaktmästare med jämna mellanrum för att samla in dem.
När det gäller förslaget om kundvagnsparkeringar säger hon att det måste diskuteras. En risk hon ser är att ännu fler skulle dra iväg med vagnar som måste hämtas.
– Då blir det en kostnadsfråga, och då bör kommunen även hjälpa till med bortforsling av kundvagnar, anser Susanne Rindelöv.
På Ica Maxi Solbacken finns också problemet med kundvagnar som kommit på drift.
– Vårt städbolag åker en gång per vecka och hämtar vid hållplatsen på E4. Det är vanligast att de körs dit. Det finns en hållplats för lokalbussar här vid affären, men dit tas inte lika mycket vagnar då det är så nära butiken att man orkar bära varorna, säger butikschef Elise Staf.
Hon säger att KD-förslaget inte är relevant, då kunderna inte skulle ta med sig vagnar tillbaka till butiken utan bara därifrån.
– Jag förstår att folk som handlar mycket vill ta med sig varorna i en vagn, men det blir ändå extrajobb för oss, tillägger Elise Staf.