– Det är också ett sätt för oss att samla goda exempel på allt som görs i Skellefteås skolor som bidrar till att utveckla elevers idérikedom och entreprenöriella förmågor, säger Ida Lindh, näringslivsutvecklare vid Skellefteå kommun.
Under tisdagen delade hon ut priset till Smultronbackens förskola. På plats vid ceremonin fanns förskolelärarna Anna-Lena Berglund och Peter Degerman som också berättade om det prisade projektet ”Vår omgivning”.
Motiveringen till priset lyder: ”Deras arbete har genomsyrats av nyfikenhet, lyhördhet och kreativitet, de har hela tiden utgått från barnens intressen och idéer men också alltid kopplat deras insatser till de övergripande målen för verksamheten. Smultronbackens arbete har inte handlat om några enstaka event utan blivit ett arbetssätt i vardagen, långsiktigt, med kontinuerlig reflektion och förbättring. Inspirerande för andra och de lyckas göra barnen delaktig i sin egen lärprocess.”
När Smultronställets förskola drog igång projektet hösten 2018 hade de ingen tanke på att detta skulle vara ett entreprenörsprojekt.
– Men nu har vi förstått att det finns många delar i hur vi genomfört det som har anknytning till entreprenörskap. Barnen har varit mycket delaktiga både i planeringen och i verksamheten, säger Anna-Lena Berglund.
Projektet började med en kartläggning av vad barnen tycker om att leka, vad de tycker om att göra och vilka intressen de har.
– Det visade sig att de hade ett stort intresse för fordon och det tog vi fasta på, berättar Peter Degerman.
Det genomfördes en tydlig start på projektet när igelkotten Snick mötte barnen i skogen och gav dem i uppdrag att lära sig mer om fordon och trafik. Detta följdes av ett flertal utflykter för att utforska omgivningen och då med fokus på fordon.
– Bland annat hälsade vi på hos ambulansförarna på lasarettet och hos bandvagnstillverkaren STVAB. Vi gjorde också ett flertal bussturer till olika platser runt om i stan, säger Peter.
På förskolan placerades en ”fordonsvägg” där alla idéer kring fordon sattes upp.
– Bland annat var det ett barn som förslog att man skulle utveckla ett musikflygplan som enbart drivs av musik. Det fanns också förslag om ett svävande pizzahus som kunde göra hembesök och ett flygande skepp som plockade upp skräp ur havet, berättar Anna-Lena.
Ett annat studiebesök gjordes hos ICA-Kvantum och efter det besöket byggde eleverna ett ICA-Kvantumrum på förskolan där de kunde leka affär. Under en miljövecka studerade man hur rivningen av Mobackenskolan gick till med fokus på återvinningen av material.
– En fråga som barnen alltid ställde vi besöken var ”har ni ett lekrum”, säger Peter.
I utvärderingen av projektet konstaterades bland annat att det bidragit till en ökad trygghet i barngruppen, större fantasi hos barnen och att de utvecklat sin motorik. Vidare hade samarbetsförmågan ökat. Eleverna hade fått ett ökat ord- och begreppsförråd och tilliten hade ökat så att barnen vågade prova på mer saker än tidigare.
– De hade också fått en betydligt ökad förståelse för sin omgivning, avslutar Anna-Lena Berglund.