I underlaget för beslut har Trafikverket listat den påverkan som samhället drabbas av under själva byggandet.
Stöket blir klart störst om man väljer alternativ Östra Leden.
Påverkan på närområdet blir mycket stor när det gäller buller, vibrationer och byggtrafik. Det behöver köras stora mängder massor med lastbil, både till och från området.
Dessutom påverkas trafiken i hela Skellefteå. Både delar av väg 372 och Östra leden måste stängas av. Trafiken leds då via Torsgatan, när man antingen svänger av i Bergsbyn eller via Svedjevägen (när man kommer från Skelleftehamn).
En trång sektor finns längs Torsgatan från Svedjevägen och till östra Leden, sedan kan trafik delas upp och antingen köra norrut till Solbacken eller vidare längs Torsgatan. Väl kommen till Norrböle finns sedan vägvalet E4 söderut eller Klockarbergsvägen.
Samtliga dessa vägar kommer alltså att få mer trafik, och omledningar kommer att behövas i flera år.
Arbetena ska delas upp i flera entreprenader, och det kommer att byggas på flera platser samtidigt.
När det gäller alternativ Tuvan står att det blir stor påverkan på närområdet med buller och byggtrafik. Däremot behöver inte genomfartstrafiken ledas om på andra vägar. Nya E4 byggs i högre omfattning på platser där det inte finns några vägar, och därför klarar man sig med tillfälliga förbiledningar.
Det fanns ytterligare två alternativa korridorer för E4, men de har redan valts bort.
Samtliga alternativ på flyttad E4 innebär ny bro över Skellefteälven, och då kan båttrafiken påverkas med avstängningar.