Värsta byggstöket blir vid val Östra Leden

Det väntar flera år med byggstök när E4 flyttas utanför Skellefteå.
Det blir också omfattande trubbel i trafiken, särskilt med alternativet Östra Leden, då trafiken måste flyttas upp till Torsgatan.
Vägavstängningar kan komma att pågå i flera år. 

När det komplexa bygget görs av korsningen Östra Leden/Väg 372/Norrbotniabanan kommer röda sträckor att vara avstängda – i flera år. Trafik kommer att hänvisas till gröna linjer, men det är sannolikt att många som känner till stan väljer den blåstreckade. Blå heldragen betyder att vägen inte har full bärighet, men Torsgatan kommer i det läget att vara ombyggd och ha full bärighet.

När det komplexa bygget görs av korsningen Östra Leden/Väg 372/Norrbotniabanan kommer röda sträckor att vara avstängda – i flera år. Trafik kommer att hänvisas till gröna linjer, men det är sannolikt att många som känner till stan väljer den blåstreckade. Blå heldragen betyder att vägen inte har full bärighet, men Torsgatan kommer i det läget att vara ombyggd och ha full bärighet.

Foto: Trafikverket

Skellefteå2025-03-16 16:00

I underlaget för beslut har Trafikverket listat den påverkan som samhället drabbas av under själva byggandet. 

Stöket blir klart störst om man väljer alternativ Östra Leden.

Påverkan på närområdet blir mycket stor när det gäller buller, vibrationer och byggtrafik. Det behöver köras stora mängder massor med lastbil, både till och från området.

Dessutom påverkas trafiken i hela Skellefteå. Både delar av väg 372 och Östra leden måste stängas av. Trafiken leds då via Torsgatan, när man antingen svänger av i Bergsbyn eller via Svedjevägen (när man kommer från Skelleftehamn). 

En trång sektor finns längs Torsgatan från Svedjevägen och till östra Leden, sedan kan trafik delas upp och antingen köra norrut till Solbacken eller vidare längs Torsgatan. Väl kommen till Norrböle finns sedan vägvalet E4 söderut eller Klockarbergsvägen.

Samtliga dessa vägar kommer alltså att få mer trafik, och omledningar kommer att behövas i flera år.

Arbetena ska delas upp i flera entreprenader, och det kommer att byggas på flera platser samtidigt. 

På denna plats stängs trafiken av i flera år. Den som ska ta sig från stan och mot Bergsbyn/Ursviken/Skelleftehamn måste köra via Torsgatan, eller söder om älven.
På denna plats stängs trafiken av i flera år. Den som ska ta sig från stan och mot Bergsbyn/Ursviken/Skelleftehamn måste köra via Torsgatan, eller söder om älven.

När det gäller alternativ Tuvan står att det blir stor påverkan på närområdet med buller och byggtrafik. Däremot behöver inte genomfartstrafiken ledas om på andra vägar. Nya E4 byggs i högre omfattning på platser där det inte finns några vägar, och därför klarar man sig med tillfälliga förbiledningar.

Det fanns ytterligare två alternativa korridorer för E4, men de har redan valts bort.

Samtliga alternativ på flyttad E4 innebär ny bro över Skellefteälven, och då kan båttrafiken påverkas med avstängningar. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!