Sista ordet om E4-flytten från tunga instanser

Nu dröjer det bara några veckor till det bestäms hur E4 ska flyttas ut ur stan.
Skellefteå kommun vill ha alternativ Östra Leden, det har varit känt sedan tidigare.
Nu har också Länsstyrelsen tyckt till, och ger för första gången ett tydligt förord. 

Länsstyrelsen har synpunkter om denna lösning som innebär två nya broar över älven, varav en är jättehög och går över Norrbotniabanan.

Länsstyrelsen har synpunkter om denna lösning som innebär två nya broar över älven, varav en är jättehög och går över Norrbotniabanan.

Foto: Trafikverket

Skellefteå2025-05-20 17:00

Det var i mars 2025 Trafikverket bestämde att de bara skulle diskutera två alternativ till flytt, nämligen Östra Leden och Tuvan. De övriga två alternativ som hade varit diskuterade, bland annat en dragning via Örviken och Sundgrundsleden, gick bort. 

När Trafikverket kommit så långt ville de kolla en runda till med de tyngsta instanserna; kommunen och länsstyrelsen. De har nyligen lämnat in sina svar.

Skellefteå kommun fortsätter att hävda att Östra Leden är bäst. Den främsta fördelen är att stråket ligger närmast stan och därför blir största avlastningen för dagens E4. Det minskar avgaserna, bullret och framkomligheten i centrum bäst. 

Eftersom leden har varit huvudalternativ sedan 2012 har också kommunen planerat efter detta. Det kunde exempelvis göras stora industriområden i öster, som berörs om alternativ Tuvan skulle väljas. 

Kommunen anser att det måste göras en trafikplats i korsningen med Bockholmsvägen, så att folk kan svänga av där. Annars skulle viss trafik fortsätta att gå längs gamla E4. Av samma skäl måste man ha bra lösningar för trafiken i öst-västlig riktning längs Järnvägsleden (väg 372). Det behövs också genomtänkta lösningar på Solbacken. 

Två alternativa korridorer för flyttad E4 i Skellefteå. Lila är Östra Leden och orange Tuvan.
Två alternativa korridorer för flyttad E4 i Skellefteå. Lila är Östra Leden och orange Tuvan.

Även Länsstyrelsen förordar Östra Leden. Argumenten är att man behöver göra mindre nybruten väg, endast 2.5 kilometer i jämförelse med Tuvan, som hade krävt 12 kilometer ny väg. Då blir det mindre påverkan på jordbruksmark, kulturmiljö och rennäring.

När det gäller korsningen med väg 372 och Norrbotniabanan förordas att den byggs som hög bro, med åtta meters fri höjd till järnvägen. Denna bro skulle bli mycket synlig i hela området och måste gestaltas väl så att den kan bli stans landmärke.

Det ska påpekas att Länsstyrelsen bara ger påpekanden inom områden som de ansvarar för: Miljö, naturvård, jordbruk, rennäringsfrågor, skydd och beredskap. 

Länsstyrelsen gillar idén om att lägga E4 på en hög bro. På denna plats skulle den gå 8-9 meter ovanför väg 372 och Norrbotniabanan.
Länsstyrelsen gillar idén om att lägga E4 på en hög bro. På denna plats skulle den gå 8-9 meter ovanför väg 372 och Norrbotniabanan.

När det i höstas hölls samråd med allmänheten var det flera som skrev "De som bor vid Östra Leden vet ju redan att E4 kan flyttas dit och huspriserna borde ha blivit anpassade". Länsstyrelsen skriver ungefär samma sak, att befolkningen har varit inställd på att det kan hända. 

En nackdel som Länsstyrelsen ser är dock buller, då fler bostäder påverkas om man väljer alternativ Östra leden. Mellan 110 och 160 byggnader kan få ljudnivåer som hamnar över gränsvärde. Det finns buller från Östra Leden redan i dag, men det påpekas att bullerdämpning blir viktigt när den nya E4 planeras. 

Byggandet på Solbacken bör inte hamna uppe på gamla brandstationens område, eftersom det har hittats höga halter PFAS där. 

Projektledare Pia Törrö hoppas att korridoren ska vara beslutad före semestern.
Projektledare Pia Törrö hoppas att korridoren ska vara beslutad före semestern.

Det är nu max en månad kvar till Trafikverket bestämmer hur det blir. Projektledare Pia Törrö säger att det ska skrivas ett förslag till ställningstagande, och detta dokument ska Trafikverkets regiondirektör Helena Eriksson skriva på. 

– Vi hoppas vara klara med detta före semestern. Sedan börjar vi med vägplanen, och då vill vi göra alla fältstudier innan snön kommer, säger Pia Törrö.

Förslaget till vägplan ska på samråd till allmänheten, och det väntas ske våren 2026.

Byggstart för flyttad E4 är planerad till 2029 och sedan blir byggtiden fyra år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!