Flera tjĂ€nster i skolan kan försvinna – redan i Ă„r

Grundskolans ekonomi Ă€r anstrĂ€ngd – och nu kommer signaler om att det behöver dras ned pĂ„ tjĂ€nster redan i Ă„r. ”Det kommer att öka arbetsbelastningen”, sĂ€ger Mikael Johansson vid Sveriges lĂ€rare.

Ekonomin Àr anstrÀngd pÄ de flesta skolenheter i kommunen.

Ekonomin Àr anstrÀngd pÄ de flesta skolenheter i kommunen.

Foto: TT/Kollage

SkellefteÄ2023-11-13 07:00

Enligt de senaste prognoserna vÀntas för- och grundskolenÀmnden gÄ back 70 miljoner kronor i Är. Redan under innevarande budgetÄr kommer ÄtgÀrder att behöva vidtas, till exempel i form av att visstidsanstÀllningar avslutas eller inte förlÀngs.

– Det kommer leda till fĂ€rre skolassistenter, lĂ€rarassistenter och andra stödfunktioner i skolorna. Detta kommer att öka lĂ€rarnas arbetsbelastning Ă€nnu mer, sĂ€ger Mikael Johansson, ordförande för Sveriges lĂ€rare i SkellefteĂ„.

Mikael Johansson tror att arbetsmiljön kommer att försÀmras vilket i förlÀngningen kan göra att lÀrare byter jobb eller tvingas sjukskriva sig.

– Man fĂ„r inte tro att det rĂ„der nĂ„gon slags ”lyxtillvaro” ute pĂ„ skolorna. Att det saknas pengar handlar snarare om att man till exempel har satsat pĂ„ att anstĂ€lla personal för framtiden, Ă€ven om det bara finns ett tillfĂ€lligt behov i dag. Vi vet ju att vi behöver ladda för framtiden, sĂ€ger han.

Mikael Johansson, ordförande Sveriges LÀrare Àr orolig över utvecklingen.
Mikael Johansson, ordförande Sveriges LÀrare Àr orolig över utvecklingen.

NĂ€sta Ă„r kommer för- och grundskolenĂ€mnden att fĂ„ 162 miljoner kronor extra jĂ€mfört med i Ă„r. Det har beskrivits som en historiskt stor satsning – men det Ă€r Ă€ndĂ„ inte tillrĂ€ckligt. Enligt förvaltningen hade det behövts ytterligare 15 miljoner kronor, alltsĂ„ totalt drygt 177 miljoner kronor, för att pengarna ska rĂ€cka till löneökningar, kostnadsökningar, höjda rĂ€ntor och andra kostnader.

Att det redan nu Àr tal om besparingsÄtgÀrder Àr orovÀckande med tanke pÄ att pengarna alltsÄ inte heller ser ut att rÀcka för nÀsta Är, konstaterar Mikael Johansson.

– Hur tĂ€nker tjĂ€nstemĂ€nnen och politikerna att de ska klara det hĂ€r? Det skulle jag vilja fĂ„ svar pĂ„, sĂ€ger Mikael Johansson.

Grundskolechefen Henrik Bolin bekrĂ€ftar att flera skolor har svĂ„rt med ekonomin och att Ă„tgĂ€rder mĂ„ste vidtas. Han vill dĂ€remot inte kalla det för ”besparingar”.

Vad Àr skillnaden, menar du?

– Det handlar om anpassningar till budget snarare Ă€n besparingsĂ„tgĂ€rder. För mig Ă€r skillnaden att man fĂ„r en budget i början av Ă„ret, och sedan fĂ„r man försöka anpassa verksamheten efter det. Nu har vi rektorer som har anvĂ€nt mer pengar Ă€n man har i budget och det mĂ„ste vi försöka Ă„tgĂ€rda.

Vad beror det pÄ?

– Den stora kostnaden Ă€r pĂ„ personalsidan. Vi har haft svĂ„rt att bemanna skolorna med behöriga lĂ€rare, och dĂ„ har vi satt in olika slags assistenter pĂ„ visstidskontrakt. Men dĂ€r ser vi att det verkligen drar i vĂ€g kostnadsmĂ€ssigt och dĂ€rför kan vi vara tvungna att inte förlĂ€nga en del av kontrakten.

Henrik Bolin, avdelningschef för grundskolan i SkellefteÄ kommun.
Henrik Bolin, avdelningschef för grundskolan i SkellefteÄ kommun.

Totalt rör det sig om ungefÀr 90 visstidsanstÀllningar som tar slut kring Ärsskiftet, och ytterligare 90 anstÀllningar som strÀcker sig till sommaren. Exakt hur mÄnga som inte kommer att fÄ förlÀngt Àr Ànnu oklart.

– Det Ă€r ett komplicerat arbete som pĂ„gĂ„r. Vi varken kan eller vill göra oss av med alla. Det Ă€r en organisatorisk frĂ„ga och en ganska stor process, sĂ€ger han.

Vad fÄr det hÀr för konsekvenser för kvaliteten i skolan?

– Det Ă€r klart att det riskerar att gĂ„ ut över kvaliteten om vi har fĂ€rre vuxna i klassrummen. Vi vill sĂ„klart att alla barn ska fortsĂ€tta fĂ„ det stöd de behöver. FrĂ„gan Ă€r hur vi kan göra det inom ramen för vĂ„r budget.

Redan nu tvingas ni till ÄtgÀrder. Hur ska ni klara det i lÀngden, om pengarna inte heller rÀcker nÀsta Är?

– Det blir en utmaning. Med den lokal- och verksamhetsstruktur vi har i dag Ă€r det svĂ„rt att fĂ„ ihop en fungerande verksamhet pĂ„ den budgetram vi blivit tilldelad. Vi fĂ„r göra allt vi kan, till exempel genom att se över vĂ„r icke-lagstadgade verksamhet.

Kan ni pÄ sikt bli tvungna att stÀnga mindre skolenheter?

– Som jag ser det Ă€r det antingen det, eller att man ökar budgetramen för grundskolan, sĂ€ger Henrik Bolin.

Fredrik Stenberg (S), ordförande för för- och grundskolenÀmnden i SkellefteÄ kommun.
Fredrik Stenberg (S), ordförande för för- och grundskolenÀmnden i SkellefteÄ kommun.

För- och grundskolenĂ€mndens ordförande Fredrik Stenberg (S) beskriver lĂ€get som ”exceptionellt svĂ„rt”.

– Vi har ingen brist pĂ„ utmaningar; det gĂ€ller sĂ„vĂ€l kompetensförsörjningen som tillvĂ€xten och likvĂ€rdigheten i skolan. Samtidigt mĂ„ste vi försöka hantera detta inom ramen för den budget vi har. Som parti hade vi velat att kommunfullmĂ€ktige skulle ha fĂ„tt mer resurser frĂ„n nationellt hĂ„ll. Med Socialdemokraternas budget hade statsbidragen varit högre, sĂ€ger han.

Du har ju det övergripande ansvaret för nÀmnden. Hade ni kunnat spara pÄ annat Àn att dra in pÄ antalet vuxna i klassrummen?

– VĂ„r viktigaste resurs Ă€r vĂ„ra medarbetare, men det Ă€r ocksĂ„ den resursen som Ă€r mest kostnadskrĂ€vande. Det Ă€r en jĂ€tteviktig uppgift för vĂ„ra chefer att organisera verksamheterna sĂ„ att ekonomin gĂ„r ihop. 

– FrĂ„n politiskt hĂ„ll har vi valt att ha mĂ„nga skolor öppna i hela kommunen. Det Ă€r klart att detta kostar och dĂ€r hade man kunnat prioritera annorlunda. Den frĂ„gan blir aktuell i sĂ„dana hĂ€r lĂ€gen. Men i dagslĂ€get har vi inga planer pĂ„ att stĂ€nga skolenheter, sĂ€ger Fredrik Stenberg.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!