Familjeföretaget växer vidare

Profilföretaget New Wave Profile Skellefteå bestämde sig för att satsa. Nu har familjeföretaget flyttat in i mer än dubbelt så stora lokaler i centrala Skellefteå och räknar med att nå minst en fördubblad försäljning på två år.

Större utrymme. Arvid, Thomas och Gustav Boström blev trångbodda i de gamla lokalerna på bara två år.

Större utrymme. Arvid, Thomas och Gustav Boström blev trångbodda i de gamla lokalerna på bara två år.

Foto: Norran

Skellefteå2018-02-28 13:00
Större utrymme. Arvid, Thomas och Gustav Boström blev trångbodda i de gamla lokalerna på bara två år.
Större utrymme. Arvid, Thomas och Gustav Boström blev trångbodda i de gamla lokalerna på bara två år.

Företaget har sina rötter i Gebo Teknik som blev känt för egenutvecklade antennfästen till husvagnar.

Sonen Thomas tog över 1994. I maj 2015 bestämde sig Thomas att låta sönerna Arvid och Gustav att bli delägare i familjeföretaget. Strax därefter kunde de bli lokala representanter för kedjan New Wave Profil då Luleföretaget, som Thomas jobbat för tidigare, valde att vveckla sitt kontor i Skellefteå.

Hösten 2015 gick flytten från Hedensbyn in till Kanalgatan. Med var Thomas, sonen Gustav och en tidigare anställd som jobbade kvar ett år till han blev pensionär.

– Mer än 90 procent av profilföretagen i landet finns på industriområden. Vi valde att vara närmare kunderna. Många av dem kör inte bil till jobbet och då är det bättre att vara i centrum.

Dubblar lokalerna

Nu har företaget tagit nästa steg. Det har lämnat Kanalgatan där de hade 100 kvadrat showroom/kontor och 50 kvadratmeter lager på källarplan till nyrenoverade lokaler i SEB-huset med 330 kvadratmeter i ett plan och tillgång till kundparkeringar.

Familjeföretaget satte en plan för tillväxt. Det första brutna bokslutsåret som sträckte sig till sista augusti 2016 så var drygt 6 miljoner kronor. Ett år senare, då två utesäljare rekryterats, hade omsättningen ökat till cirka 9 miljoner kronor.

– Vi ligger i stort sett rätt i vår plan. Vi hade målsättningen att år två så skulle vi nå tio miljoner och vi var inte långt ifrån, berättar Thomas.

– Just nu är vi fem anställda och vi tänker att vi ska bli en till under året, fortsätter han.

Parallellt med satsningen på den fysiska butiken så har bolaget utvecklat sin e-handel.

– Det är lätt för kunden att söka och få en bild av kostnader på den, säger Gustav.

Mer dressat

New Wave Profile har sitt område mellan Robertsfors i söder och Piteå i norr, samt inlandet.

– Nästan all försäljning ligger i Skellefteå kommun, berättar Thomas.

– Den bearbetning vi gör ligger i största utsträckningen i närområdet, fortsätter Gustav.

Det finns en traditionell bild av att profilförsäljning handlar om att sälja enkla t-shirts och pikéer med företagstryck. Den bilden håller på att försvinna framförallt genom att en ny generation kommer in som säljare.

– Det är helt andra produkter nu än för några år sedan. Företagen satsar mer på kvalitetsplagg och dressat, säger Thomas.

– Nu kunderna ute efter sådana kläder som de skulle köpa privat också, berättar Gustav.

Far och söner ser stora möjligheter att fortsätta utveckla försäljningen.

– Vi har satt målet i år på 12 miljoner kronor, men vi kan lika väl hamna på 15 miljoner kronor. Vi ser inga begränsningar. Vi har tecknat avtal med nya kunder och tagit stora avtal, summerar Thomas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!