Det var i somras som kvinnan beställde flyttstädning för en lägenhet med kokvrå på 26 kvadratmeter. Hon ringde till företaget, ombads göra en beställning via mejl och arbetet beställdes på löpande räkning.
När hon i början av augusti fick fakturan så var den på 24 timmar vilket hon ansåg var orimligt mycket. Hon hörde av sig och klagade och fick då veta att fyra medarbetare arbetat sex timmar var i lägenheten. När hon däremot kontaktade andra städfirmor fick hon höra att städningen bara borde ha tagit mellan tre och åtta timmar.
Kvinnan anmälde företaget till Arn, Allmänna reklamationsnämnden.
”Inte orimliga”
Städfirman menar att parterna varit överens om att uppdraget skulle utföras på löpande räkning.
”Priset och tidsåtgången är inte orimliga. Även om lägenheten är liten ska man ha med i beräkningen att det är många moment som ska utföras vid en flyttstädning, vilket (kvinnan) informerats om. (Kvinnan) har också godkänt bolagets allmänna villkor via en sms-länk som skickades ut vid bokningstillfället”, skriver företaget.
Men Arn går på kvinnans linje och anser att ”den debiterade tidsåtgången på 24 timmar är oskälig. Med beaktande av de offerter som (kvinnan) tagit in bedömer nämnden att en tidsåtgång på 10 timmar är skälig”.
Nu rekommenderas städfirman att dra av 14 arbetstimmar från fakturan, men eftersom Arns beslut inte är tvingande kan de själva bestämma hur de vill göra.