Experten om nĂ€r man kan Ă€ta sina semlor: ”Minerad mark”

Inför pĂ„sken Ă€r tanken att man ska fasta i 40 dagar – det vill sĂ€ga att man ska avstĂ„ frĂ„n olika typer av mat och man ska inte Ă€ta mycket eller ha nĂ„got överflöd. Men nĂ€r ”fĂ„r” man Ă€ta semlor dĂ„? ”Den frĂ„gan Ă€r minerad mark”, sĂ€ger traditionsexperten Mattias Axelsson.

Axelsson berĂ€ttar om om omtalad notis i Göterborgs-tidningen, GT, frĂ„n 1952 med rubriken ”Alltför tidiga fastlagsbullar medför böter”. ”Det var ett par bagare som fick böter, men det var inte för att man sĂ„lde semlor för tidigt. De hade brutit mot de reglerna som gĂ€llde för ransonering.”

Axelsson berĂ€ttar om om omtalad notis i Göterborgs-tidningen, GT, frĂ„n 1952 med rubriken ”Alltför tidiga fastlagsbullar medför böter”. ”Det var ett par bagare som fick böter, men det var inte för att man sĂ„lde semlor för tidigt. De hade brutit mot de reglerna som gĂ€llde för ransonering.”

Foto: Johanna Sandgren

SkellefteÄ2024-02-13 05:00

Att vi Ă€ter semlor över huvud taget har med den kristna fastlagen att göra. Fastlagen Ă€r alltsĂ„ de förberedande dagarna innan fastan. Den bestĂ„r av fastlagssöndagen (eller flĂ€sksöndag), blĂ„ mĂ„ndag (eller bullmĂ„ndag) samt fettisdagen – numera Ă€ven kallad semmeldagen.

– Det Ă€r dĂ„ man ska Ă€ta semlor, enligt mig. Fastlagen fĂ„r nĂ„gon typ av crescendo pĂ„ sjĂ€lva fettisdagen, sĂ€ger Mattias Axelsson.

”Jag sĂ„g nyligen en korvbrödssemla. Det var ingenting för mig”, sĂ€ger traditionsexperten Mattias Axelsson.
”Jag sĂ„g nyligen en korvbrödssemla. Det var ingenting för mig”, sĂ€ger traditionsexperten Mattias Axelsson.
Det Ă€r framförallt den katolska kyrkan som fastar inför pĂ„sken. ”Ju mer religiöst Sverige har varit desto hĂ„rdare har man hĂ„llit pĂ„ reglerna. Men i och med att Sverige inte varit katolskt frĂ„n 1500-talet och framĂ„t sĂ„ har det inte varit sĂ„ jĂ€kla viktigt”, sĂ€ger Axelsson.
Det Ă€r framförallt den katolska kyrkan som fastar inför pĂ„sken. ”Ju mer religiöst Sverige har varit desto hĂ„rdare har man hĂ„llit pĂ„ reglerna. Men i och med att Sverige inte varit katolskt frĂ„n 1500-talet och framĂ„t sĂ„ har det inte varit sĂ„ jĂ€kla viktigt”, sĂ€ger Axelsson.

– Problemet Ă€r att man frĂ„n konditoriers och affĂ€rers sida gĂ€rna vill förlĂ€nga den hĂ€r tiden dĂ„ vi Ă€ter semlor. Men det ser vi i samband med de flesta högtider, och det Ă€r inte sĂ„ konstigt heller.

Ur ett försÀljningsperspektiv Àr det bÀttre att sÀlja bakverken flera veckor om Äret i stÀllet för att bara kunna sÀlja under en dag.

– Det gör att vi numera ser semlor i butiker i princip redan direkt efter jul. Ibland till och med innan jul. Det skaver ganska hĂ„rt. För mig Ă€r semlorna tydligt förknippade med fastlagen i allmĂ€nhet och fettisdagen i synnerhet.

Men att börja sÀlja semlor tidigt Àr inget nytt.

– Det har egentligen förekommit de senaste hundra Ă„ren, frĂ„n det att semlorna börjar bli en konditoribakelse. DĂ„ ökar ocksĂ„ tidsperioden dĂ„ vi Ă€ter semlor.

Mattias Axelsson hÄller sig till att Àta semlor under fastlagen. Norrans reporter Wilhelm Sandelin Anton (bilden) hÄller dÀremot inte hÄrt pÄ traditionerna.
Mattias Axelsson hÄller sig till att Àta semlor under fastlagen. Norrans reporter Wilhelm Sandelin Anton (bilden) hÄller dÀremot inte hÄrt pÄ traditionerna.
1771 dog kung Adolf Fredrik av slaganfall, men det sĂ€gs ofta att han dog av för mĂ„nga semlor (eller hetvĂ€ggar). Efter hans död ville skalden Johan Gabriel Oxenstierna att hetvĂ€ggen skulle förbjudas och ”drivas i landsflykt ur Sverige, sedan den begĂ„tt ett kungamord”. Det skriver Nordiska museet pĂ„ sin hemsida.
1771 dog kung Adolf Fredrik av slaganfall, men det sĂ€gs ofta att han dog av för mĂ„nga semlor (eller hetvĂ€ggar). Efter hans död ville skalden Johan Gabriel Oxenstierna att hetvĂ€ggen skulle förbjudas och ”drivas i landsflykt ur Sverige, sedan den begĂ„tt ett kungamord”. Det skriver Nordiska museet pĂ„ sin hemsida.

Det historiskt utdragna semmelÀtandet har ocksÄ fört med sig starka Äsikter i alla tider.

– Det finns exempel frĂ„n bĂ„de 30-, 50- och 70-tal pĂ„ insĂ€ndare dĂ€r folk beklagar sig över att semlesĂ€songen börjar för tidigt. Man beklagar sig över traditionernas förfall.

Samtidigt sÀger Mattias Axelsson att traditionerna stÀndigt förÀndras.

– PĂ„ senare tid finns den hĂ€r myriaden av olika semmelvarienter. Det börjar nĂ„gonstans med semmelwrappen och sen kom nutellasemlan, korvbrödssemlan och hamburgersemlan...

Han tror att det hÀnger ihop med dagens sociala medie-tÀnk.

– Om du har en mĂ€rklig semla i dag kan du via sociala medier fĂ„ jĂ€ttestor spridning. Det finns ett intresse att hitta saker som ger ”likes” och dĂ„ behöver man nĂ„got unikt.

Mattias Axelsson tror att semmelwrappen Ă€r hĂ€r för att stanna. ”Det kommer nog att dyka upp lite nĂ„gra suspekta varianter av semlor framöver, men sen kommer det att mattas av”, tror han. Arkivbild.
Mattias Axelsson tror att semmelwrappen Ă€r hĂ€r för att stanna. ”Det kommer nog att dyka upp lite nĂ„gra suspekta varianter av semlor framöver, men sen kommer det att mattas av”, tror han. Arkivbild.

Vad tror du om framtiden?

– Jag tror att vi kommer se en ”peak” av de absurda varianterna. Jag tror att marknaden Ă€r mĂ€ttad. Jag kan tĂ€nka mig att nĂ„gra nya varianter kommer finnas kvar om 30 Ă„r – de som folk faktiskt uppskattar. Semmelwrappen kan vara en sĂ„dan. Men de flesta kommer vi titta tillbaka pĂ„ med ett gott skratt.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!