Att tala om en ”epa-boom” i Sverige är verkligen ingen underdrift. Det senaste decenniet har antalet epor, eller A-traktorer som de egentligen heter, nästan femdubblats.
Västerbotten – och i synnerhet inlandet – tillhör toppen i landet: Dorotea är den epa-tätaste kommunen i Sverige. Men även i Skellefteå ökar epa-intresset bland ungdomar.
Detta drog Praktiska gymnasiet nytta av i veckan, då man kombinerade en öppet hus-kväll med epatävling.
– Jättemånga av våra elever kör epa-traktor. I synnerhet på fordonsprogrammet: de är verkligen epa-fanatiker allihopa, säger rektor Carina Berggren och skrattar.
Hon anser att epa-kulturen ger många elever ett sammanhang och en gemenskap. Att vara bilburen innebär en frihet för många ungdomar, säger hon.
– Vi passar på att anordna den här tävlingen nu när det är så stort intresse. Jag tror det blir kul för ungdomarna att träffas och snacka med likasinnade, säger Carina Berggren.
Tävlingen lockade ett dussintal epa-förare och ännu fler åskådare: det var både elever på skolan och utomstående.
Lova Jonsson ställde upp med sin Volvo 740 från 1989.
– Jag köpte den 2023 och då var den i princip i originalutförande. Sedan dess har jag byggt på med olika saker tillsammans med mina kompisar. Jag har lackat om huven själv, satt dit extraljus, dekaler, förklarar hon och tillägger:
– Och så har jag typ 84 doftgranar i epan! Det måste ju lukta gott.
Hon och kompisen Felicia Elmeblad tycker att det bästa med epa-kulturen är alla kompisar som man får på köpet.
– Det är lätt att hitta vänner när man delar samma intresse. Vi hänger liksom ihop, säger Lova Jonsson.
Epa-fantasterna Edwin Lindkvist och Gusten Svedberg håller med:
– Det är najs att köra. Man slipper frysa på vintern om man ska nånstans, säger Gusten Svedberg.
Flera ungdomar nämner också frihetskänslan som kommer av att sätta sig bakom ratten och köra vart man vill.
– Jag tog kortet i somras och älskar friheten, att vara ute och köra på kvällarna, säger Ronja Holmkvist.
Den senaste tiden har det skrivits en del om förslag på nya bestämmelser för A-traktorer. Efter långa förhandlingar kom EU:s medlemsländer och EU-parlamentet överens för en dryg månad sedan: nya körkortsregler ska tas fram och kan som tidigast börja gälla nästa år.
I korthet innebär de nya reglerna bibehållen åldersgräns (15 år), en möjlig höjd maxhastighet och ett betydligt mer gediget körprov.
Ett nytt B1-körkort ska ersätta dagens AM-kort för A-traktorer. Det kommer att krävas prov i både teori och körning. I gengäld kan ungdomarna få köra 45 km/h i stället för dagens 30.
Det kan leda till färre farliga omkörningar – men också fler risker. Lova Jonsson är trots allt positiv till förslaget och är framför allt glad att minimiåldern inte höjdes till 16 år. Flera länder i EU hade velat se en höjning, men Sverige motsatte sig.
– En epa är ju egentligen som en vanlig bil som är långsamtgående. Den är betydligt säkrare än vad en moppebil kan vara. Så jag tycker det är helt rätt att vi ska få köra 45 kilometer i timmen, säger Lova Jonsson.
Gusten Svedberg håller med. Han tycker också det är bra att utbildningen blir mer omfattande.
– Jag märker att många kör dåligt. Bättre utbildning hade inte skadat.
Vad är det bästa med att köra epa-traktor, tycker du?
– Ja... det är väl att göra ”donkenraggen” på lördagar, säger Gusten Svedberg och skrattar.