Energiskt företag i Skellefteå som kapar kostnader

2016 startade Johan Stenlund energitjänsteföretaget Leosol i Skellefteå. Företaget har växt snabbt och idag arbetar sju personer här.

– Efterfrågan på tjänster som kan leda till energibesparingar är stor så vi har en stark framtidstro, säger Johan Stenlund.

– Efterfrågan på tjänster som kan leda till energibesparingar är stor så vi har en stark framtidstro, säger Johan Stenlund.

Foto: Lars Westerlund

Skellefteå2019-04-09 14:58
undefined
Lina Åström i samspråk med Johan Stenlund.

– Efterfrågan på tjänster som kan leda till energibesparingar är stor så vi har en stark framtidstro, säger Johan Stenlund.

Han växte upp på en bondgård i Roknäs, utanför Piteå. Men något intresse att fortsätta i den branschen hade han inte.

– Jag blev faktiskt avrådd från det slitsamma arbetet av mina föräldrar, men min uppväxt gav mig erfarenheter från allt mellan himmel och jord som jag sedan byggt vidare på, berättar han.

Det landade sedan i en utbildning till energiingenjör samt arbeten vid Vattenfall, ett fastighetsbolag i Stockholm och sedan Skellefteå Kraft i Skellefteå, där Johan slagit rot.

– På Skellefteå Kraft arbetade jag med fjärrvärmefrågor ute i byarna samt sedan två år med energitjänster.

Därefter blev Johan projektledare hos LRF för ”Gröna piloter” och efter en period hos Siemens och fem år hos Caverion bestämde han sig för att starta eget.

– Jag var under ett år med i företagsinkubatorn Krenova där jag fick en hel del pepp och tid att utveckla mitt ganska unika koncept. Sedan drog jag igång på allvar.

2017 flyttade Johan Stenlund, företaget och den först anställde Lina Åström in i lokaler på Folkparken. Efterfrågan växte och i början av maj tar den senast anställde Sara Öhman, som ska arbeta med främst administration och marknadsföring, plats på kontoret.

Leosol tar på sig många olika typer av uppdrag inom energisidan. Det kan handla om allt från att hjälpa företag och organisationer att spara energi till att skapa ett bättre inneklimat.

undefined
– Efterfrågan på tjänster som kan leda till energibesparingar är stor så vi har en stark framtidstro, säger Johan Stenlund.

– Kunderna utgörs av allt från byggföretag till fastighetsbolag. Ett vanligt uppdrag är att som oberoende part hjälpa till med förfrågningsunderlag till utförande. Hittills har vi främst haft kunder i Skellefteå och i Piteå men vi har också uppdrag i Stockholm och i Kiruna.

Ett projekt som Leosol arbetar med just nu är att hitta lösningar för att kunna utnyttja spillvärmen som ismaskinerna på Skellefteå Kraft Arena genererar.

– En kulvert in till Folkparken är en lösning vi utfört kalkyler för vilket skulle kunna vara en möjlig lösning, säger Johan Stenlund.

Att projektera och installera modern ventilationen till Gula Villan på Älvsbacka, som ägs av Lövångers Bygg, är också ett färskt projekt.

– Här gällde det att ta ut tillräckliga luftmängder och installera luftintag utan större åverkan, vilket ofta är en svårighet i historiskt värdefulla byggnader. Vår Anton med ursprung från Bergsbyns Plåt löste det förträffligt.

Leosol har nyligen tecknat ett serviceavtal med företaget Darkathlon för det styr- och reglersystem som de tidigare levererade till den 16 000 kvadratmeter stora skid- och biltesthall vid Lindbäcksstadion i Piteå.

– Anläggningen kan hålla minusgrader under midsommar vilket kräver kraftig avfuktning och styrning för att inte frysa ihop ventilationen, berättar Johan.

undefined
Medarbetarna på Leosol: Eric Pettersson, Lina Åström, August Edström, Johan Stenlund, Anton Sandström, Emil Sandqvist och Sara Öhman

Ett annat intressant uppdrag som han lyfter fram är arbetet för Sångkörens Samfällighet i Sjungande Dalen där Leosol gjorde förfrågningsunderlaget samt en stödansökan för installation av 202 laddboxar för laddning av elbilar på Bas-, Sopran- och Tenorvägen.

– Detta arbete resulterade i ett ekonomiskt stöd på cirka 2,9 miljoner kronor från Naturvårdsverket.

Att det kan löna sig med en energikartläggning visade en sådan hos Ursviken Technology.

– När vår Lina summerade flöden, effekter och energier visade det sig att man kunde optimera ett abonnemang och företaget fick 500 000 kronor utbetalt samt kommer att göra en framtida besparing på cirka 40 000 kronor per år, avslutar Johan Stenlund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!