En eller tvĂ„ broar – en skillnad pĂ„ nĂ€ra 400 miljoner

Norrbotniabanan lÄg pÄ agendan och det var nÀstintill fullsatt under onsdagens samrÄd pÄ Scandic.

Det var nÀstan fullsatt nÀr representanterna för Trafikverket berÀttade om den planerade strÀckan för Norrbotniabanan.

Det var nÀstan fullsatt nÀr representanterna för Trafikverket berÀttade om den planerade strÀckan för Norrbotniabanan.

Foto: Jonas Nilsson

SkellefteÄ2018-03-01 09:00

Den föreslagna strÀckan som presenterades, JP 07, strÀcker sig frÄn norr om BureÄ till SkellefteÄ.

Det var nÀstan fullsatt nÀr representanterna för Trafikverket berÀttade om den planerade strÀckan för Norrbotniabanan.
Det var nÀstan fullsatt nÀr representanterna för Trafikverket berÀttade om den planerade strÀckan för Norrbotniabanan.

Den följer inledningsvis E 4 innan den bryter av mot nordvÀst vid södra Innervik. I en vÀl tilltagen kurva blir strÀckan sedan mer norrgÄende innan den nÄr SkellefteÀlven.

En vÀlvd överfart planeras vid Tuvan, men Trafikverket öppnar för att det skulle kunna bli tvÄ broar istÀllet för en.

– Vi förordar en bro med de förutsĂ€ttningar som finns idag. För att det ska bli tvĂ„ broar ska man pĂ„visa en helt annan trafik, alternativt ska kommunen vilja gĂ„ in och delfinansiera, sĂ€ger projektledare Maria Erlandsson.

– TvĂ„ broar skulle till exempel vara en fördel för Bolidens transporter, samtidigt skulle det innebĂ€ra en klart dyrare investering. Det skulle kosta 300-400 miljoner kronor, sĂ€ger konsulten Tomas Gustafsson vid ÅF.

Skulle den lösningen bli mer aktuell med Northvolts etablering?

– DĂ„ blir det nya förutsĂ€ttningar, men vi vet inte vad den etableringen skulle innebĂ€ra i trafikökningen. Man har inte kommit sĂ„ lĂ„ngt, sĂ€ger Maria Erlandsson.

VÀl inne i SkellefteÄ planeras en mötesstation vid Risön. DÀr tror Maria Erlandsson att pÄverkan blir som störst, med undantag för Àlvspassagen.

– Vi behöver ha fyra spĂ„r bredvid varandra för att kunna ha lokvĂ€ndning mot Skelleftehamn. Man vill ocksĂ„ ha kvar anslutningsspĂ„ret upp mot Hedensbyn, sĂ€ger hon.

Hur stor pÄverkan innebÀr förslaget för de som bor lÀngs strÀckan?

– Överallt dĂ€r jĂ€rnvĂ€gen passerar blir det en förĂ€ndrad boendemiljö, Ă€ven om det inte Ă€r jĂ€ttemĂ„nga som blir direkt pĂ„verkade. Det blir en förĂ€ndring för alla i södra Innervik och TjĂ€rn, det ska vi inte sticka under stolen med, sĂ€ger Maria Erlandsson.

Med dagens förutsÀttningar föresprÄkar Trafikverket en bro, men de förutsÀttningarna kan Àndras.
Med dagens förutsÀttningar föresprÄkar Trafikverket en bro, men de förutsÀttningarna kan Àndras.

Buller och vibrationer

Frida Granlund som bor i Innervik oroar sig för hur ortsborna kommer att pÄverkas.

– Jag vill verkligen ha Norrbotniabanan men det Ă€r Ă€ndĂ„ inte roligt att drabbas, sĂ€ger hon.

Vad oroar dig mest?

– Man bor dĂ€r för att fĂ„ lugn och ro, men nu lĂ„ter det som att det ska passera 48 tĂ„g per dygn, sĂ€ger hon.

Enligt representanterna för Trafikverket kommer buller och vibrationer att kontras med bullerplank och fasadÀndringar, exempelvis nya fönster.

Hans Stöckel ansvarar för mark- och fastighetsfrÄgor i projektet. Han uppmanar alla berörda fastighetsÀgare att meddela vilka arrendatorer som finns pÄ deras mark.

– Det kan gĂ€lla alla typer av nyttjanderĂ€ttshavare. Trafikverket ska se till att ni har fungerande vatten och jordvĂ€rme om sĂ„dana anlĂ€ggningar pĂ„verkas, men vi kan inte gissa oss fram, sĂ€ger han.

Ett nytt samrÄd kommer att ske till hösten.

– DĂ„ kommer vi att ha ett riktigt planförslag och kunna se exakt hur mycket mark som behövs. Vi kommer att bjuda in alla berörda fastighetsĂ€gare, sĂ€ger Maria Erlandsson.

Ett trevligt intryck

Resecentrumet planeras just norr om kulturhuset.

– Man ska enkelt kunna byta frĂ„n buss till tĂ„g, sĂ€ger Emma Johansson, projektledare vid kommunen.

Hon poÀngterar att resecentrumet kan bli det första som möter resenÀrer som kommer till SkellefteÄ och uppmanar allmÀnheten att tycka till.

Det gÄr att lÀmna Äsikter pÄ skelleftea.se/tyckomresecentrum

Hela den föreslagna strÀckan som presenterades under onsdagen gÄr frÄn söder om LövÄnger till SkellefteÄ i norr.
Hela den föreslagna strÀckan som presenterades under onsdagen gÄr frÄn söder om LövÄnger till SkellefteÄ i norr.
Hela den föreslagna strÀckan som presenterades under onsdagen gÄr frÄn söder om LövÄnger till SkellefteÄ i norr.
Hela den föreslagna strÀckan som presenterades under onsdagen gÄr frÄn söder om LövÄnger till SkellefteÄ i norr.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om