Elever på Floraskolan och Lejonström lär av varann: ”Bästa dagen”

Vad kan elever från årskurs nio på Floraskolan och elever från Lejonströms anpassade grundskola lära varann? Väldigt mycket skulle det visa sig. I tisdags träffades eleverna för att sjunga, leka och må bra ihop – en tradition sedan åtta år tillbaka. 
– Det här är bästa dagen på hela året, säger Therese Westerlund, lärare på Lejonströmskolan.

Eleverna från Floraskolan årskurs nio och anpassad grundskola Lejonströmskolan leker ”Under hökens vingar kom”.

Eleverna från Floraskolan årskurs nio och anpassad grundskola Lejonströmskolan leker ”Under hökens vingar kom”.

Foto: Privat

Skellefteå2025-05-26 10:00

Idén att sammanföra elever från Floraskolan med elever från anpassade grundskolan på Lejonströmskolan föddes för drygt åtta år sedan och initiativtagare är lärarna Therese Westerlund, Anna Marclund och Anna Segerstedt.

Therese Westerlund, Anna Marclund och Anna Segerstedt – upphovsmakare till traditionen där Floraskolans årskurs nio och anpassad grundskola på Lejonströmskolan möts och utbyter erfarenheter.
Therese Westerlund, Anna Marclund och Anna Segerstedt – upphovsmakare till traditionen där Floraskolans årskurs nio och anpassad grundskola på Lejonströmskolan möts och utbyter erfarenheter.

– Jag upptäckte att många elever på Floraskolan ville vara som alla andra, ingen ville sticka ut. Få hade kunskap om människor med särskilda behov och det fanns en hel del fördomar, berättar Anna Marclund.

Två gånger per år samlas elever från Floraskolans årskurs nio och elever från Lejonströms anpassade grundskola och det här gången var det Floraskolan som stod för värdskapet.

Eleverna leker ”Arga gubben” och använder tecken som stöd.
Eleverna leker ”Arga gubben” och använder tecken som stöd.
Eleverna leker ”Ett, två, tre, ost” med Magda Gustafsson i täten.
Eleverna leker ”Ett, två, tre, ost” med Magda Gustafsson i täten.
Dante ”Malmsteen” Nord bjöd på extra gitarrsolon.
Dante ”Malmsteen” Nord bjöd på extra gitarrsolon.

På agendan stod bland annat en gemensam konsert, sångstund, rast och lekar. 

– Det som är så fantastiskt med den här dagen är att se att det är en så givande upplevelse för alla, eleverna har så mycket att lära av varann och det skapar en förståelse för att vi alla är olika, men ändå lika. Det skapar en varm och inkluderande gemenskap, säger Anna Marclund.

Körsång av Floraelever.
Körsång av Floraelever.


För vissa elever i nian var det lite ovant att leka på skolgården, men det gick snabbt över. 

– Man känner sig som en vuxen, typ som en förälder för en dag då man få ta ansvar och visa gott föredöme, säger Viktor Nilsson, årskurs nio Floraskolan.

Mhret och Divine tar igen sig tillsammans med Signe Avander efter en lekstund på skolgården.
Mhret och Divine tar igen sig tillsammans med Signe Avander efter en lekstund på skolgården.

– Det var lärorikt! Nu känner jag att jag gärna skulle vilja jobba med barn, det ville jag inte innan. De fick mig så jäkla glad! säger Claudia Aronson, elev på Floraskolan.

Signe Avander ska åka linbana och får hjälp av sina nya kompis från Floraskolan.
Signe Avander ska åka linbana och får hjälp av sina nya kompis från Floraskolan.

Även eleverna från Lejonströmskolan verkade nöjda med dagen. Mahmoud Nakhal hade så roligt att han inte ville komma in efter rasten

– Jag vill ju vara med mina kompisar, säger Mahmoud Nakhal.

– Tänk att vi har fått så många nya kompisar idag, säger Magda Gustafsson och får medhåll av Amelie Marksén, som också går på Lejonströmsskolan.

Alla verkar överens om att den här traditionen ska fortsätta.

Mahmoud Nakhal spelar boll med Viktor Nilsson.
Mahmoud Nakhal spelar boll med Viktor Nilsson.
Lejonströmsskolan framför ”I varje kropp”.
Lejonströmsskolan framför ”I varje kropp”.
 Floraskolan tecknar till ”Sommaren är kort”.
Floraskolan tecknar till ”Sommaren är kort”.
Lejonström inleder med ”Vi kör igång”.
Lejonström inleder med ”Vi kör igång”.
Konferenciergruppen dagen till ära; Penny, Astrid, Walter, Juni.
Konferenciergruppen dagen till ära; Penny, Astrid, Walter, Juni.
Tina Sehlin, modersmålslärare i teckenspråk, teckentolkade alla sånger.
Tina Sehlin, modersmålslärare i teckenspråk, teckentolkade alla sånger.
Mille, Halim, Lucasoch Rasmus sjunger ”Sommartider”.
Mille, Halim, Lucasoch Rasmus sjunger ”Sommartider”.

– Vi har så mycket att lära av varann. Fler skolor skulle gärna få samverka med den anpassade skolan för att se att vi egentligen är ganska lika allihop. Niorna hade ett fantastiskt värdskap, säger Therese Westerlund.

– Alla är olika men ändå samma, summerar Walter Lillbacka, Floraskolan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!