För dyrt att bygga spÄrvÀg tycker politikerna

TvÄ kulturhusbyggen, ungefÀr sÄ mycket skulle det kosta att bygga en spÄrvÀg frÄn Campus till Northvolt. Och det Àr politikerna i SkellefteÄ inte beredda att satsa.

Lund har fÄtt spÄrvÀg och Uppsala har utrett det. Men i SkellefteÄ anser politikerna att det blir för dyrt.

Lund har fÄtt spÄrvÀg och Uppsala har utrett det. Men i SkellefteÄ anser politikerna att det blir för dyrt.

Foto: Johan Nilsson

SkellefteÄ2021-01-19 13:29

I december berÀttade Norran om ett SkellefteÄförslag om att bygga spÄrvÀg mellan Campus och Northvolt. FörslagsstÀllaren pekade pÄ fördelar med att ha en spÄrvÀg ur hÄllbarhetssynpunkt och att de tar mer passagerare Àn bussar.

Nu har förslaget varit uppe i kommunstyrelsens arbetsutskott. I möteshandlingarna stÄr det att en spÄrvÀg skulle vara elegant och attraktivt för SkellefteÄ och att idén Àr spÀnnande och intressant. Samtidigt Àr det mer tekniskt och planeringsmÀssigt komplext Àn busstrafik. Det stÄr att spÄrvÀgar krÀver mÄnga anpassningar av stadsmiljön; gator, passager, broar och ledningar mÄste byggas om och förstÀrkas. Det kan Àven krÀvas planskildhet och snö och is kan bli en utmaning. Kostnaden blir Àven hög.

Som referens nÀmns en utredning som nyligen gjorts i Uppsala. DÀr bedöms spÄrvÀgen kosta 260 000 kronor per meter att bygga. Det skulle innebÀra tvÄ miljarder kronor för SkellefteÄ kommun. HÀr Àr fortfarande en relativt lÄg andel som reser med kollektivtrafik. Bussar kan ta fÀrre passagerare Àn spÄrvÀgar, samtidigt Àr det enklare att förÀndra busstrafikens linjenÀt, hÄllplatser, tidtabeller eller förstÀrka trafiken med fler fordon efter behov. UtifrÄn detta bedömer kommunledningskontoret att det blir för dyrt i relation till resebehoven. Politikerna i kommunstyrelsens arbetsutskott höll ocksÄ med om det.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!