På bara två månader har en ny stor betongbyggnad växt upp på Degerbyns industriområde, väster om Skellefteå. Än är den långt ifrån klar – men innan årets slut är tanken att byggnaden ska bli lyft- och transportbolaget Jinerts “huvudkontor” i norra Sverige.
– Det är en perfekt plats för oss geografiskt med inte allt för långt till varken Örnsköldsvik i söder, vindkraftsparkerna i inlandet eller Kiruna i norr. Tanken är att vår verksamhet i norra Sverige ska utgå härifrån, säger arbetsledaren Gustav Israelsson när Norran kommer på besök.
Jinert, som grundades 1988 i Hässleholm, har även tidigare haft viss närvaro i Norrland, men det var inte förrän de förvärvade Bastuträskföretaget TWT Kran AB 2022 som de etablerade sig på riktigt.
– När jag började förra året i juli var vi fem anställda här. Nu är vi 15 i Skellefteå, säger Robin Vikström, regionansvarig.
Beslutet om att göra denna mångmiljonsatsning i Skellefteå togs i slutet av 2023. Marknaden i staden var då glödhet med stora etableringar och många bostadsbyggen.
Sedan dess har läget förändrats i takt med Northvolts motgångar, men gänget på Jinert är inte oroliga.
– Nej, vi har inte känt av det speciellt mycket än då många byggprojekt fortfarande pågår. Om ett drygt år kan läget vara annorlunda, men då har vi fördelen av att jobba över hela norra Sverige. Till exempel i Luleå och Boden är marknaden glödhet, säger Robin.
Att avbryta satsningen på grund av det förändrade läget i just Skellefteå har aldrig varit på tal.
– Nej, snarare har vi gasat på ännu mer. Det har inte varit något snack om att bromsa in, säger Robin som än en gång poängterar att Skellefteå är ett smart val geografiskt.
– Vi satsar stenhårt på dom kommande 30 åren – och vi kommer fortsätta satsa här i norr, försäkrar han.
I de nya lokalerna, som är byggda med betongblock från Norsjö, kommer det att finnas plats för att serva och reparera företagets fordon och maskiner, en stor spolhall, kontor, förråd – och ett gym.
– Det finns inga sådana här lokaler att varken hyra eller köpa. Det här blir specialanpassat för vår verksamhet, säger Gustav som berättar att golvet har extra förstärkning.
– När vi fäller ner stödbenen från kranbilarna fungerar det inte med någon vanlig betongplatta i grunden, då spricker det.
Tidsplanen framåt är att byggnaden ska börja färdigställas invändigt om två veckor, och stå klar någon gång innan vintern.
– Det känns roligt att jobba åt ett företag som vill satsa, och få vara med och bygga upp något bra här. När jag började för ett år sedan var den här ytan bara en grusplan och lite skog, säger Robin och ler.