Sober October är den folkhälsokampanj som under devisen ”drick mindre och upptäck mer” utmanar allmänheten att ta en vit oktober. I år satsade kampanjen på att uppmuntra fler arbetsplatser att gemensamt delta i kampanjen, men många medarbetare önskar fortfarande ett större engagemang från arbetsgivarna
– Eftersom det finns ett lagstiftat ansvar för arbetsgivare att aktivt bedriva alkohol- och narkotikapreventivt arbete, tänker vi att det här är ett väldigt enkelt och roligt sätt att göra det på.Det finns stora möjligheter för arbetsgivare att kliva fram och ta mer initiativ, säger Jenny Elveljung, projektledare för Sober October i ett pressmeddelande.
Samtidigt konstateras att de positiva hälsoeffekterna av en vit månad är många. 66 procent av deltagarna uppgav att de i någon grad upplevt bättre sömn och 59 procent att de till viss grad kände sig piggare, något som går i linje med resultat från liknande kampanjer i andra delar av världen.
Likt tidigare år visar det sig vara flera av deltagarna, 25 procent, som någon gång under månaden upplevt förväntningar från sin omgivning att dricka alkohol.
– Visst är det oroväckande att det fortfarande ser ut såhär år 2020. Att utvecklingen inte går snabbare i en tid då inkludering står så högt på agendan.Det här bekräftar att alkoholnormen måste fortsätta ifrågasättas, avslutar Jenny Elveljung.