Veckostarten har varit allt annat än vårig och prognosen från SMHI ser ut att ge oss låga temperaturer. Lagen om sommardäck träder i kraft den 15 april såvida det inte råder vinterväglag – något som vi fortfarande verkar missuppfatta.
Däckmontören Robin Hunesjö hos Skellefteå Gummi tror att det kan bero på bilisternas oro:
– De googlar upp datumet och blir oroliga när det är fem dagar kvar. Folk tror att de är sist ut och måste byta, säger han.
Skiftar på fem
Grovmönstrade bullrande dubbdäck plockas av till förmån för fina uppsättningar mjukt rullande sommarhjul på aluminiumfälg.
- Vi har bytt på två hundra bilar hittills. Och då är det närmare ett par tusen kvar, säger han och sneglar mot lagret med jättelika pelare av uppstaplade sommardäck.
– Jag gör en bil ensam på tio minuter. Fem minuter om vi är två, säger han.
För dåliga däck
Kvalitetskraven för sommardäck och vinterdäck skiljer sig åt bland bilisterna.
– Inför vintern kollar kunderna vinterdäckstester på nätet, säger han och påpekar att många kör med alldeles för dåliga sommardäck. Vilket främst kan vara en fara vid vattenplaning.
– Däcket tappar egenskaperna vid tre millimeter. Men många vill inte byta förrän man nött däcket maximalt, säger han.
Att arbeta som däckmontör är ett tungt arbete. Omkring hundrafemtio bilar hinner han och hans kollegor ta om dagen.
– Man blir helt slut! Och då är det även däck tas bort och göras rent. Men det är ju bara en månad så man får bita ihop, säger han med ett leende.