Däckbytet – ett säkert vårtecken

Minusgrader, snö och rejält blåsigt – vårvädret fick sig en rejäl smocka under veckoinledningen. Men vädrets krafter hindrar inte Skelleftebor att skifta till sommardäck. "Folk tror att de måste byta", säger Robin Hunesjö, däckmontör.

Spår en stressig tid när påskfirarna återvänder. "Om två veckor blir det garanterat kaos när folk kommer tillbaka efter påsk", säger Niklas Karlsson, ägare på Skellefteå Gummi.

Spår en stressig tid när påskfirarna återvänder. "Om två veckor blir det garanterat kaos när folk kommer tillbaka efter påsk", säger Niklas Karlsson, ägare på Skellefteå Gummi.

Foto: Christian Mård

Skellefteå2019-04-11 11:06
undefined
Däckmontören Robert Bohlin tar ned en uppsättning sommardäck i det stora däcklagret med hjälp av en truck.

Veckostarten har varit allt annat än vårig och prognosen från SMHI ser ut att ge oss låga temperaturer. Lagen om sommardäck träder i kraft den 15 april såvida det inte råder vinterväglag – något som vi fortfarande verkar missuppfatta.

Däckmontören Robin Hunesjö hos Skellefteå Gummi tror att det kan bero på bilisternas oro:

– De googlar upp datumet och blir oroliga när det är fem dagar kvar. Folk tror att de är sist ut och måste byta, säger han.

Skiftar på fem

Grovmönstrade bullrande dubbdäck plockas av till förmån för fina uppsättningar mjukt rullande sommarhjul på aluminiumfälg.

- Vi har bytt på två hundra bilar hittills. Och då är det närmare ett par tusen kvar, säger han och sneglar mot lagret med jättelika pelare av uppstaplade sommardäck.

– Jag gör en bil ensam på tio minuter. Fem minuter om vi är två, säger han.

undefined
Tungt arbete. Däckmontören Robin Hunesjö står inför en hektisk årstid.
undefined
Tar halkan med ro. "Det är inga problem att köra med sommardäck nu, bara man tar det försiktigt.", säger Thomas Staaf, lastbilsförare.
undefined
Spår en stressig tid när påskfirarna återvänder. "Om två veckor blir det garanterat kaos när folk kommer tillbaka efter påsk", säger Niklas Karlsson, ägare på Skellefteå Gummi.

För dåliga däck

Kvalitetskraven för sommardäck och vinterdäck skiljer sig åt bland bilisterna.

– Inför vintern kollar kunderna vinterdäckstester på nätet, säger han och påpekar att många kör med alldeles för dåliga sommardäck. Vilket främst kan vara en fara vid vattenplaning.

– Däcket tappar egenskaperna vid tre millimeter. Men många vill inte byta förrän man nött däcket maximalt, säger han.

Att arbeta som däckmontör är ett tungt arbete. Omkring hundrafemtio bilar hinner han och hans kollegor ta om dagen.

– Man blir helt slut! Och då är det även däck tas bort och göras rent. Men det är ju bara en månad så man får bita ihop, säger han med ett leende.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om