Corona ger affärerna ett lyft

Abdullah Sassila hade en affärsidé som han började jobba med under 2019, en app kopplad till utkörning av restaurangmat i Skellefteå. Coronans utbredning har gjort att efterfrågan nu ökat. ”Just nu jobbar jag sju dagar i veckan.”, säger Abdullah.

”Jag har inga problem att fixa 100 körningar på en dag, bara att inte efterfrågan på all mat kommer nästan samtidigt.”, säger Abdullah Sassila.

”Jag har inga problem att fixa 100 körningar på en dag, bara att inte efterfrågan på all mat kommer nästan samtidigt.”, säger Abdullah Sassila.

Foto: Foto: Lars Andersson

Skellefteå2020-03-30 17:30
Abdullah Sassila såg att affärsmodellen fungerade – före corona. Den har dock bidragit till att intresset för utkörning av mat från restauranger ökat.
Abdullah Sassila såg att affärsmodellen fungerade – före corona. Den har dock bidragit till att intresset för utkörning av mat från restauranger ökat.

Han står redan med en fot i branschen då han är en av tre delägare till Kågegrillen sedan i höstas. Separat har han utvecklat sin andra affärsidé i en enskild firma.

– Jag har varit i södra Sverige och där har jag sett leveransbilar som åker fram och tillbaka hela tiden med mat från restauranger.

Start i december

Abdullah hade en bild klar för sig. Han ville att hans företag, MHL Online, skulle ha en egen app med alla restaurangernas erbjudanden – och att det skulle gå att beställa direkt via den.

– Produktionen av appen drog ut på tiden. Den tog nio månader att producera och var inte klar förrän i december 2019.

Då drog Abdullah igång verksamheten. Sex restauranger var med vid starten, de flesta i centrala Skellefteå, ett par en bit utanför. I dag har det växt till nio stycken som han levererar åt.

– Några av dem har haft utkörning själv, andra inte. Jag håller på att kontraktera fler restauranger, säger Abdullah.

Tuff start

Han konstaterar att starten var tung.

– Ingen kände till appen. Det gick jättedåligt från början.

Sedan började saker att hända, bland annat genom annonsering.

En lördag i februari, före coronan hade börjat påverka vardagslivet kraftigt, så insåg han att något positivt hade inträffat.

”Jag har inga problem att fixa 100 körningar på en dag, bara att inte efterfrågan på all mat kommer nästan samtidigt.”, säger Abdullah Sassila.
”Jag har inga problem att fixa 100 körningar på en dag, bara att inte efterfrågan på all mat kommer nästan samtidigt.”, säger Abdullah Sassila.

– En och samma lördag hade jag 30 utkörningar. Jag kunde känna att jag var helt säker på appen skulle fungera på rätt sätt då, säger Abdullah, som löpande fortsatt att utveckla appen. Nu lägger han till exempel själv in alla menyer i den.

55 utkörningar

I och med att coronan gjort att såväl samhällets krav som den egna medvetenheten har ökat har verksamheten fått sig en rejäl skjuts – positivt.

– I lördags hade vi 55 utkörningar. Just nu kör vi i stort bara med två bilar. Min pappa hjälper till lite grann.

Abdullah hoppas och räknar med att intresset kommer att öka, speciellt som att appen blir mer och mer känd. Samtidigt jobbar han själv vidare med produktutveckling, parallellt som han gör utkörningarna.

– Jag har inga problem att fixa 100 körningar på en dag, bara att inte efterfrågan på all mat kommer nästan samtidigt. Jag har inhoppare som kan köra, konstaterar han.

Abdullah Sassila, MHL Online:

Jag håller på att kontraktera fler restauranger.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!