Claes Hemberg, oberoende ekonom, var redan samma dag som Northvolt begärdes i konkurs snabb med sin analys. I ett inlägg på sin hemsida, med rubriken “Batterifabriken flytt int”, menar han att konkursen inte innebär slutet för batterifabriken i Skellefteå.
Fem dagar senare, när Norran ringer upp honom, står han fast vid budskapet om att det mest troliga är att en ny ägare kommer att ta över fabriken och fortsätta verksamheten.
– Northvolt valde Skellefteå för att det var den bästa platsen de kunde hitta, säger han.
Han pekar dels på den billiga energi som finns tillgänglig här, men även kompetensen som redan lockats hit och den logistik som byggts upp.
Hemberg menar även att det skulle vara dyrt och onödigt att flytta verksamheten till någon annan plats.
– Att flytta en sådan här fabrik kostar väldigt mycket pengar, och att hitta en bättre plats i Europa är inte lätt.
Finns det inte en risk att ingen vill ta över fabriken, vare sig för att driva vidare eller flytta den?
– Jo, den risken finns alltid, men samtidigt behöver Europa 20-25 batterifabriker. Varför då bygga en ny när det finns en som rullar i Skellefteå?
Hemberg menar vidare att Volkswagen själva sagt att de räknar med att bygga sex egna fabriker i Europa, och att den tyska industrijätten därför är den aktör som mest trolig kommer att ta över.
– Ja, det tror jag. Med sin produktionshistorik att bygga bilar har de den kunskap som behövs för att fabriken ska bli en industri, och inte bara ett laboratorium. De har dessutom insyn och vet om vilka svagheter som finns i den nuvarande fabriken.
Varför har de som storägare inte klivit in och räddat bolaget tidigare?
– Det tror jag är rent affärsmässigt. När Chapter 11 rullade fanns det ingen anledning att lägga ett bud. De kanske till och med visste om att ingen annan törs lägga ett bud, och då var det bättre att vänta. Priset faller ju varje dag. Nu kanske det räcker med att betala 10 miljarder kronor.
Att de europeiska biltillverkarna i år har nya krav på sig att öka andelen sålda elektrifierade fordon är också något som talar för att en biltillverkare kommer att ta över, enligt Hemberg.
– Det är många krafter som talar för Skellefteå och batterifabriken. I och för sig med ett annat namn, men det spelar väl mindre roll, säger Hemberg som menar att faktumet att konkursförvaltaren är noga med att fabrikens skift ska fortsätta jobba vidare är en markering om att fabriken har ett stort värde i sin nuvarande form.
– Att stycka den och sälja maskinerna är ett långt sämre val, säger han.
Anledningen att Northvolt gick i konkurs tror Hemberg beror på en kombination av att bolaget misskötts och omvärldsförhållanden.
– Det är inte bara otur, och inte bara illa skött. Det är en kombination av många saker, säger Hemberg som pekar på yttre faktorer som energikris, pandemi, inflation och krig i Europa.
– Det har varit speciella förhållanden som gjort att bolaget haft svårt att ta in nya pengar.
Att företaget inte varit lönsamt i uppstarten ser han inte som något konstigt.
– Bara för att det går back en period betyder det inte att det är genomruttet. Det finns många företag som haft motvind i många år och sedan vänt. Fabriken i Skellefteå har goda förutsättningar att bli en av Europas främsta, säger Hemberg.