På Trafikverkets hemsida står det att byggstarten är i början av oktober men Per Andersson, projektledare för brobytet, säger att bygget kan komma igång redan nästa vecka.
– Vi väntar på vissa godkännanden som förhoppningsvis blir klara innan veckan är slut. I sådana fall påbörjar vi arbetet med omfartsleden på måndag.
När omfartsleden börjar byggas kommer Klockarbergsvägen stängas av från nuvarande påfartsled fram till första korsningen efter bron. Att ta sig från Järnvägsleden mot Erikslid kommer fortfarande vara möjligt.
När omfartsleden är klar kommer också Järnvägsledens bro över Klockarbergsvägen stängas av. Trafiken kommer då ledas om via nuvarande påfartsled och omfartsleden som ska byggas. Om Trafikverket kan börja bygga omfartsleden nästa vecka beräknas den vara klar senast sista oktober.
– Vi hoppas kunna komma igång så snart som möjligt för att hinna belägga omfartsleden innan vintern. Hinner vi inte det kommer det bli en grusväg som kräver mer underhåll, det undviker vi gärna, säger Per Andersson.
I nuläget beräknas bygget vara klart i oktober 2023. Per Andersson säger dock att det finns en möjlighet att vara klara tidigare, men då krävs att byggstarten inte dröjer för länge.
– Om vi får godkänt på sakerna vi väntar på och kan komma igång med omfartsleden snart räknar vi med att kunna förkorta processen minst ett halvår, så allt är klart våren 2023 i stället för hösten 2023.
Under byggprocessen kommer biten av Klockarbergsvägen som påverkas att helt vara avstängd för fordonstrafik. Däremot räknar man med att gång- och cykeltrafiken kommer kunna vara igång under stora delar av ombyggnationen. Rödljus kommer sättas upp där gång- och cykelvägen passerar omfartsleden.
Under projektet kommer det alltså inte vara möjligt för bilister att ta sig från Järnvägsleden mot Prästbordet. I stället rekommenderas trafikanterna ta andra vägar, exempelvis genom stan.
– De måste ta andra vägar än under bron, det blir en del omvägar, säger Per Andersson.
Anledningen till bygget är att bron i nuläget inte klarar av den tyngsta trafiken, i dag krävs dispens för att de tyngsta lastbilarna ska få korsa bron.
– Vi har utrett möjligheterna att förstärka bron men kommit fram till att det inte går på ett bra sätt. Därför måste den bytas ut, säger Per Andersson.