Rörelseresultatet försvagades till 1635 miljoner kronor dock berodde på lägre halter på gruvsidan , mer omfattande underhållsstopp inom Smältverk och ett haveri i produktionslinjen för nickel i Harjavalta.
”Kostnaderna ökade jämfört med ifjol, främst till följd av processtörningar i Smältverk och mer omfattande underhållsarbeten.”, skriver företaget i rapporten.
Dock var rörelseresultatet 201 miljoner kronor högre än analytikernas förväntningar, enligt Infront Datas sammanställning.
Negativt kassaflöde
Kassaflödet blev negativt främst till följd av ökade lager, men också högre investeringar. Vid slutet av kvartalet var råmateriallagren av koppar, zink och nickel volymmässigt 14, 16 respektive 52 procent över motsvarande nivå 2018.
”Lagren kommer att normaliseras under fjärde kvartalet.” konstaterar Boliden.
Bolidenområdet
På gruvsidan summeras produktionen som stabil, men med lägre halter och fördröjda leveranser, samtidigt som priser och villkor blev bättre.
Specifikt för Bolidenområdet ökade anrikningen både jämfört med andra kvartalet och föregående år. Hög produktion inom områdets tre kvarvarande gruvor kompenserade för bortfallet från Maurliden.
Produktionen av metall i koncentrat, förutom guld, minskade på grund av något lägre halter.
Inget sägs i delårsrapporten om den fortsatta utbyggnaden i Kristineberg.
Underhåll på Rönnskär
På smältverkssidan var Rönnskärs koppar-, bly- och svavelsyraproduktion lägre än både föregående kvartal och ifjol på grund av omfattande underhållsstopp och vissa processtörningar.
Produktionen av ädelmetaller minskade av samma skäl samt på grund av lägre halter i ingående material och ett lägre intag av elektronikskrot.
Stora investeringar
För helåret 2019 bedöms de totala investeringarna uppgå till knappt 8 miljarder kronor vilket är i linje med vad som tidigare har kommunicerats. Underhållsinvesteringarna, varav gråbergsbrytning svarar för mer än hälften, bedöms innevarande år uppgå till drygt 4 miljarder. För
helåret 2020 bedöms de totala investeringarna uppgå till 7 miljarder.
Eltransporter i Aitik
En av investeringarna handlar om 300 miljoner kronor med syftet att bygga ut elektrifierade transporter i Aitik samt implementera motsvarande teknik i Kevitsa. Investeringarna sker i huvudsak under 2020-2021.
Sedan 2018 har Aitik haft ett pilotprojekt avseende elektrifierade transporter. 700 meter eltrolley-bana har installerats och fyra gruvtruckar konverterats med ökad produktivitet och reducerad dieselförbrukning som följd. I Aitik kommer nu ytterligare tre kilometer eltrolley-bana byggas och ytterligare tio truckar kommer att konverteras till eldrift.
I Kevitsa konverteras 13 gruvtruckar till eldrift samtidigt som 1,8 kilometer eltrolley-bana byggs. De båda anläggningarna driftsätts etappvis fram till 2022.