De nya hastigheterna börjar gälla den 1 oktober i år.
Tjänstepersoner från Samhällsbyggnad har provkört sträckorna på väg 877 och väg 876 i Ostvik och Östanbäck. Vid besöket noterades flera gång- och cykeltrafikanter längs vägarna, både äldre och yngre. Båda orterna saknar gång- och cykelbanor, förutom Häggbärsgatan. Det innebär att de flesta oskyddade trafikanter hänvisas till vägbanorna året runt.
Trots att en hastighetssänkning innebär förlängd körtid för motorfordon, menar man att det är en rimlig uppoffring för att kunna förbättra trafiksäkerheten. När det gäller hastigheten på Bygatan, där det i dag är 30 kilometer i timmen, så föreslår man att den blir oförändrad.
När det gäller busstrafiken som trafikerar de båda orterna har man räknat på den ökade körsträckan. Det man kommit fram till är att sänkt hastighet innebär cirka 29 sekunders ökad körtid. Men eftersom bussar stannar vid hållplatser inne i Ostvik och Östanbäck så kommer den faktiska ökade körtiden inte att bli 29 sekunder, utan kortare.
De totala sträckorna som berörs av sänkt hastighet är:
1 200 meter på väg 877.
400 meter på väg 876.
– Det är rimligt att man har enhetlig hastighet där, nu blir det 40 kilometer i timmen genom Ostvik och Östanbäck, det är viktigt att vi gör det säkert för alla trafikanter, säger Sara Kaisu Lundh (S), Samhällsbyggnadsnämndens ordförande.