BizBuz: Gäller att sprida kärlek till sin plats

En av talarna under torsdagen på BizBuz i Skellefteå var Anna Österlund från företaget Placebrander som berättade om platsmarknadsföring som sticker ut och genererar tillväxt och välmående platser. Hennes budskap är att det allra viktigaste är att sprida kärlek till sin plats.

– Det är viktigt att lyssna till de som kommer med lite udda förslag och som också kan vara besvärliga, säger Anna Österlund, Placebrander.

– Det är viktigt att lyssna till de som kommer med lite udda förslag och som också kan vara besvärliga, säger Anna Österlund, Placebrander.

Foto: Lars Westerlund

Skellefteå2019-01-17 18:59
undefined
– Det är viktigt att lyssna till de som kommer med lite udda förslag och som också kan vara besvärliga, säger Anna Österlund, Placebrander.

Placebrander står bakom priset Placebrander of the Year som premierar imponerande insatser inom platsmarknadsföring och platsutveckling.

– Olika satsningar i Skellefteå har varit nominerade till priset de tre senaste åren och här finns en bra mognadsgrad när det gäller arbetet med platsmarknadsföringen. Det är bara att fortsätta jobba med vad ni redan håller på med, säger Anna Österlund.

Hon lyfter fram ett antal framgångsfaktorer för att lyckas med sin platsmarknadsföring.

– Man måste både arbeta med utveckling och marknadsföring och så gäller det att ha ett uthålligt ledarskap som kan få många att sikta på mot samma mål, menar Anna Österlund.

Hon konstaterar att invånarna är de bästa marknadsförarna av en plats.

– Det är viktigt att lyssna till de som kommer med lite udda förslag och som också kan vara besvärliga. Det är förmodligen de som är mest intresserade av utvecklingen av platsen. Och det gäller att leva efter devisen ”learning by doing”, avslutar Anna Österlund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!