Killarna har inte under ett enda aÌr nĂ„tt lika bra resultat som tjejerna i SkellefteĂ„s kommunala grundskola. SaÌ har det sett ut i Ă„tminstone 20 aÌr.
Anders Bergström, som aÌr förvaltningschef för utbildning och arbetsmarknad i SkellefteĂ„, har nekat att intervjuas av Norran. IstĂ€llet har han lĂ„tit Staffan Ă kerlund, verksamhetscontroller, svara pĂ„ frĂ„gorna.
Det aÌr tyvĂ€rr ingen överraskning att det ser ut pĂ„ det haÌr sĂ€ttet, skillnader mellan killars och tjejers skolresultat har funnits över lĂ„ng tid. Samtidigt aÌr det oacceptabelt att skillnaderna aÌr saÌ stora.
Staffan à kerlund ser att det finns en skillnad mellan andelen tjejer och killar med godkÀnda slutbetyg.
â Det haÌr aÌr ju en ganska kĂ€nd situation i hela skol-Sverige, men det aÌr svĂ„rt att komma aÌt det, saÌger han.
Mansnormer sÀtter kÀppar i hjulet för killarnaKrönika: SkellefteÄ kammar hem första pris för lÄngsammast hanteringNyanlÀnda
Anledningen till att kommunen inte gjort nĂ„gon utredning, enligt Staffan Ă kerlund, beror pĂ„ att de inte skiljer sig mĂ€rkbart frĂ„n nĂ„gon annan kommun. Det finns andra omrĂ„den som krĂ€ver mer fokus. Ett saÌdant omrĂ„de har bland annat inneburit insatser för att hjĂ€lpa nyanlĂ€nda i skolan, vilket han tror aÌven kan vara en fördel för killarna.
Den första och enda utredningen om jÀmstÀlldhet i svensk skola gjordes 2009 och leddes av utbildningsministern Anna Ekström (S).
â Det aÌr tyvĂ€rr ingen överraskning att det ser ut pĂ„ det haÌr sĂ€ttet, skillnader mellan killars och tjejers skolresultat har funnits över lĂ„ng tid. Samtidigt aÌr det oacceptabelt att skillnaderna aÌr saÌ stora. Vi behöver göra mer för att hoÌja killarnas skolresultat, saÌger Anna Ekström (S).
SvÄrförklarat
Men SkellefteĂ„ kommun har inte sjĂ€lva gjort nĂ„gon utredning gĂ€llande skolresultatet. Staffan Ă kerlund saÌger att de dĂ€remot lyft frĂ„gan med rektorerna och att de bland annat sett att digitala lĂ€romedel har varit en fördel för killar.
Fredrik Stenberg (S), ordförande i för- och grundskolenĂ€mnden, saÌger att det aÌr svĂ„rt att förklara vad skillnaderna beror pĂ„Ì:
â Man kan ju konstatera att skolan inte klarar av att moÌta killar och tjejer pĂ„Ì ett likvĂ€rdigt sĂ€tt.
Vi har ju ett ansvar som utbildare att se till att alla elever lyckas i saÌ hoÌg grad som möjligt. SaÌ det haÌr aÌr ju nĂ„got som aÌr viktigt för oss, men vi har inte hittat lyckoreceptet aÌn.
OppositionsrĂ„det Andreas Löwenhöök (M) saÌger att SkellefteĂ„ kommun i dag lĂ€gger mindre resurser pĂ„ skolverksamhet aÌn övriga kommuner i landet.
âLikvĂ€rdighetâ
Fredrik Stenberg (S) tror att lĂ€skunnighet och hjĂ€lp tidigt i skolan kan hjĂ€lpa killarna att förbĂ€ttra resultaten. Han tror dessutom att skillnaderna skapas pĂ„ grund av kultur, förvĂ€ntningar och vilket kompensatoriskt stoÌd man fĂ„r.
â SkellefteĂ„ kommun har likvĂ€rdighet i det kompensatoriska stoÌdet till alla skolor, tillgĂ„ngen till datorer aÌr lika överallt, saÌger Fredrik Stenberg (S).
LĂ€rarkompetens
AÌven Andreas Löwenhöök (M) saÌger att det aÌr viktigt med digitalisering.
â Men sen handlar det ju ocksĂ„ om att hoÌja lĂ€rarnas kompetens, saÌ att de kan nyttja den typen av lĂ€romedel ocksĂ„, saÌger Andreas Löwenhöök.
Staffan Ă kerlund saÌger att om pojkar som grupp inte lyckas i samhĂ€llet, leder det till andra problem som kriminalitet och utanförskap.
â Vi har ju ett ansvar som utbildare att se till att alla elever lyckas i saÌ hoÌg grad som möjligt. SaÌ det haÌr aÌr ju nĂ„got som aÌr viktigt för oss, men vi har inte hittat lyckoreceptet aÌn, saÌger Staffan Ă kerlund.
Desirée Jonsson och Angelica SÀfvenberg
Underutbildade killar â en fara för demokratinSkolgranskning: Attityd kan spela roll för betygsskillnaderStora skillnader mellan killars och tjejers slutbetyg