Betygsskillnaderna prioriteras inte av kommunen

Varken tjĂ€nstemĂ€n eller kommunpolitiker vet vad betygsskillnaderna mellan tjejer och killar beror pĂ„. Trots detta har ingen utredning gjorts. ”Vi har inte hittat lyckoreceptet än”, säger Staffan Åkerlund, verksamhetscontroller vid SkellefteĂ„ kommun.

Foto: Henrik Montgomery/TT

SkellefteÄ2020-03-07 09:00

Killarna har inte under ett enda år nĂ„tt lika bra resultat som tjejerna i SkellefteĂ„s kommunala grundskola. Så har det sett ut i Ă„tminstone 20 år.

Staffan Åkerlund, verksamhetscontroller pĂ„ skolkontoret.
Staffan Åkerlund, verksamhetscontroller pĂ„ skolkontoret.

Anders Bergström, som är förvaltningschef för utbildning och arbetsmarknad i SkellefteĂ„, har nekat att intervjuas av Norran. IstĂ€llet har han lĂ„tit Staffan Åkerlund, verksamhetscontroller, svara pĂ„ frĂ„gorna.

Det är tyvĂ€rr ingen överraskning att det ser ut pĂ„ det här sĂ€ttet, skillnader mellan killars och tjejers skolresultat har funnits över lĂ„ng tid. Samtidigt är det oacceptabelt att skillnaderna är så stora.

Staffan Åkerlund ser att det finns en skillnad mellan andelen tjejer och killar med godkĂ€nda slutbetyg.

– Det här är ju en ganska kĂ€nd situation i hela skol-Sverige, men det är svĂ„rt att komma åt det, säger han.

Mansnormer sÀtter kÀppar i hjulet för killarnaKrönika: SkellefteÄ kammar hem första pris för lÄngsammast hantering

NyanlÀnda

Anledningen till att kommunen inte gjort nĂ„gon utredning, enligt Staffan Åkerlund, beror pĂ„ att de inte skiljer sig mĂ€rkbart frĂ„n nĂ„gon annan kommun. Det finns andra omrĂ„den som krĂ€ver mer fokus. Ett sådant omrĂ„de har bland annat inneburit insatser för att hjĂ€lpa nyanlĂ€nda i skolan, vilket han tror även kan vara en fördel för killarna.

Utbildningsminister Anna Ekström.
Utbildningsminister Anna Ekström.

Den första och enda utredningen om jÀmstÀlldhet i svensk skola gjordes 2009 och leddes av utbildningsministern Anna Ekström (S).

– Det är tyvĂ€rr ingen överraskning att det ser ut pĂ„ det här sĂ€ttet, skillnader mellan killars och tjejers skolresultat har funnits över lĂ„ng tid. Samtidigt är det oacceptabelt att skillnaderna är så stora. Vi behöver göra mer för att höja killarnas skolresultat, säger Anna Ekström (S).

SvÄrförklarat

Men SkellefteĂ„ kommun har inte sjĂ€lva gjort nĂ„gon utredning gĂ€llande skolresultatet. Staffan Åkerlund säger att de dĂ€remot lyft frĂ„gan med rektorerna och att de bland annat sett att digitala lĂ€romedel har varit en fördel för killar.

Fredrik Stenberg (S), ordförande i för- och grundskolenÀmnden.
Fredrik Stenberg (S), ordförande i för- och grundskolenÀmnden.

Fredrik Stenberg (S), ordförande i för- och grundskolenĂ€mnden, säger att det är svĂ„rt att förklara vad skillnaderna beror pĂ„ÌŠ:

– Man kan ju konstatera att skolan inte klarar av att möta killar och tjejer pĂ„ÌŠ ett likvĂ€rdigt sĂ€tt.

Vi har ju ett ansvar som utbildare att se till att alla elever lyckas i så hög grad som möjligt. Så det här är ju nĂ„got som är viktigt för oss, men vi har inte hittat lyckoreceptet än.

OppositionsrĂ„det Andreas Löwenhöök (M) säger att SkellefteĂ„ kommun i dag lĂ€gger mindre resurser pĂ„ skolverksamhet än övriga kommuner i landet.

”LikvĂ€rdighet”

Fredrik Stenberg (S) tror att lĂ€skunnighet och hjĂ€lp tidigt i skolan kan hjĂ€lpa killarna att förbĂ€ttra resultaten. Han tror dessutom att skillnaderna skapas pĂ„ grund av kultur, förvĂ€ntningar och vilket kompensatoriskt stöd man fĂ„r.

– SkellefteĂ„ kommun har likvĂ€rdighet i det kompensatoriska stödet till alla skolor, tillgĂ„ngen till datorer är lika överallt, säger Fredrik Stenberg (S).

LĂ€rarkompetens

Även Andreas Löwenhöök (M) säger att det är viktigt med digitalisering.

– Men sen handlar det ju ocksĂ„ om att höja lĂ€rarnas kompetens, så att de kan nyttja den typen av lĂ€romedel ocksĂ„, säger Andreas Löwenhöök.

Staffan Åkerlund säger att om pojkar som grupp inte lyckas i samhĂ€llet, leder det till andra problem som kriminalitet och utanförskap.

– Vi har ju ett ansvar som utbildare att se till att alla elever lyckas i så hög grad som möjligt. Så det här är ju nĂ„got som är viktigt för oss, men vi har inte hittat lyckoreceptet än, säger Staffan Åkerlund.

Desirée Jonsson och Angelica SÀfvenberg

Underutbildade killar – en fara för demokratinSkolgranskning: Attityd kan spela roll för betygsskillnaderStora skillnader mellan killars och tjejers slutbetyg
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!