Betyget förbättrat för Skellefteå som cykelstad

Folk är mer nöjda med möjligheterna att cykla i Skellefteå. Men än fattas det mycket innan stan kan klassas som en riktigt bra cykelstad. Det visar cykelplanen som nu har utvärderats.

Sträckorna med särskilda gång- och cykelvägar ökar i Skellefteå kommun, fast i ganska långsam takt.

Sträckorna med särskilda gång- och cykelvägar ökar i Skellefteå kommun, fast i ganska långsam takt.

Foto: Pär Lindström

Skellefteå2018-04-21 10:00

Skellefteå kommun har gjort sitt ”cykelbokslut” för 2017. Det grundar sig i mål som sattes upp i cykelplanen från 2011.

Resultatet presenterades vid senaste mötet i tekniska nämnden.

Ger bättre betyg

Det visar sig att befolkningen nu är mera nöjd med utbudet av cykelvägar. Svaren fick man in via en undersökning som SCB, Statistiska centralbyrån, gjorde hösten 2017.

När folk får svara hur nöjda de är med gång och cykelvägar svarar 56 procent att de är nöjda. Om man jämför med år 2015 så är det en uppgång. Då var 53 procent nöjda.

Särskilt är det belysningen som anses bättre, där är det en ökning i ”betyg” från 5,6 till 6 på en tiogradig skala.

Även snöröjningen anses bättre, från 5,4 till 5,6 i betyg.

Trafiksäkerheten anses ha ökat, från 6 till 6,4 i betyg.

När det gäller underhåll och skötsel blev betyget 5,8 och det är oförändrat jämfört med år 2015.

Sträckorna med särskilda gång- och cykelvägar ökar i Skellefteå kommun, fast i ganska långsam takt.
Sträckorna med särskilda gång- och cykelvägar ökar i Skellefteå kommun, fast i ganska långsam takt.

Skellefteå kommun har också gjort en cykelenkät på sin hemsida. 135 personer svarade.

Dessa personer var mest nöjda med tillgången till cykelparkeringar och cykelbanornas bredd. Minst nöjda var de med cykelparkeringar intill busshållplatser, samt hur cykelbanorna är sammanlänkade.

17 mil cykelväg

Under år 2017 byggdes kommunens huvudcykelnät ut med 2,8 kilometer nya gång- och cykelbanor.

Huvudcykelnätet är nu 167 kilometer långt.

Andelen cykelbanor som är separerade från biltrafik har under året ökat från 67 till 69 procent.

Så lyder målen

Målet till 2030 är att nästan alla gång- och cykelbanor ska vara separerade från annan trafik.

Vidare finns ett mål om att 44 procent av alla resor som är kortare än fem kilometer ska göras med cykel.

Det finns också mål om att korsningar mellan cykelvägar och vanliga vägar ska vara utformade på ett speciellt vis.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!