Mars 2017: Northvolt går ut och gör en pitch för att hitta den mest lämpliga staden/kommun till företagets planerade batterifabrik. Northvolt leds av Peter Carlsson, tidigarte logistikchef på Tesla. Northvolt har tidigare tagit in motsvarande cirka 115 miljoner kronor och bland finansiärerna finns Stena, Vattenfall, EU, Energimyndigheten och statligt ägda innovationsmyndigheten Vinnova.
4 maj: Tio städer/kommuner kvar i pitchen, åtta i Sverige och två i Finland.
4 juli: Två städer kvar i pitchen – Västerås och Skellefteå.
19 oktober: Klart att Northvolt väljer Skellefteå för etableringen av fabriken och Västerås för den så kallade demolinan.
19 oktober: Skellefteå kommun satsar 100 miljoner kronor på att bland annat bygga ut infrastrukturen i anslutning till Bergsbyns industriområde där Northvolt planerar att uppföra sin fabrik.
7 november: Northvolt skaffar sina första provisoriska lokaler i Skellefteå, på The Great Northern.
15 december 2017: Danska energijätten Vestas investerar i ett första skede tio miljoner euro i Northvolt.
25 januari 2018: Northvolt har tecknat ett avtal med Scania för att utveckla och kommersialisera battericellsteknik för tunga fordon. Skandia satsar tio miljoner euro.
5 februari: Northvolt Labs beviljas stöd på upp till 146 miljoner kronor från Energimyndigheten.
12 februari: Northvolt beviljas ett lån på 52,5 miljoner euro från Europeiska investeringsbanken. Pengarna är direkt avsedda för Nortvolt Labbs i Västerås.
27 april: Första spadtaget togs för Northvolt Labbs på Finnslätten i Västerås.
23 maj: Skellefteå Kraft gör en partnerinvestering om tio miljoner euro i Northvolt.
25 maj: Siemens investerar tio miljoner euro i Northvolt och blir en kommande batterikund.
7 juni: Northvolt får klartecken av mark- och miljödomstolen att påbörja bygget fabriken till den första produktionslinan
8 juni: Arbetet att avverka skog på Bergsbyns industriområde påbörjas.
Augusti: Northvolt ansöker om samråd den andra produktionslinan ungefär ett halvår tidigare än väntat.
September: Peter Carlsson berättar att totalkostnaden för Skelleftefabriken blir 30 miljarder kronor, inte 40 miljarder kronor som tidigare sagts.
24 september: Northvolt ansöker om lån på 400 miljoner euro till Skelleftefabriken hos Europeiska Investeringsbanken.
12 oktober: Northvolt lämnar in ansökan till mark- och miljödomstolen i Umeå för att få andra produktionslinan miljöprövad.
15 oktober: Samarbete med BMW och Umicore. BMW har investerat i Northvolt Labs. Det har däremot inte offentliggjorts hur mycket.
Northvolts tidsplan framöver:
Första halvåret 2019: All utrustning ska komma på plats i Northvolt Labs. Senare under året ska produktionen starta,
Andra halvåret 2019: Skalet till den första linan i Skellefteå ska börja komma på plats då. I slutet av 2020 ska den första produktionslinan stå klar.