Budskapet om att hålla ner utgifterna rör hela Northvolt – för anställda i Sverige, Polen, Kanada och Tyskland, framgår av meddelandet som Norran tagit del av.
I meddelandet framgår att stoppet för resor och utgifter gäller omedelbart. Cheferna ska ansvara för att beslutet implementeras i samtliga arbetslag, i samtliga länder. Det påminns också om att det inte bör ske några aktiviteter eller inköp för arbetslagen.
Personal inom ett specifikt program, ”Path to 100K”, undantas från beslutet. Det är oklart vad det programmet handlar om.
Meddelandet har skapat stor oro hos anställda som frågar sig hur omfattande krisen för företaget egentligen är. Flera insatta källor uppger för Norran att det från ledningshåll varit knäpptyst dagarna efter att det stod klart att hela Upstream 1 nu pausas – och att även planerna med Upstream 2 läggs i malpåse. Flera anställda säger att de bara får information om vad som händer på Northvolt via Norran:
– Vi vet ingenting, ingen säger någonting till oss, säger personen.
En annan anställd berättar för Norran att man i torsdags fått löften om att få genomföra teamaktiviteter efter det senaste krisbudskapet. Ett sätt att låta personal bearbeta den senaste tidens utveckling. Aktiviteter som skulle utföras utanför arbetstid, men där arbetsgivaren skulle stå för utgifterna.
– Dagen efter meddelades att det inte fanns pengar till detta. Jag upplever att det är totalt stopp för alla utgifter, även i anläggningarna utomlands. Känslan är att inte ens cheferna vet hur illa det egentligen är. Det är nog bara den absoluta toppen som vet, säger personen.
Hen berättar vidare att många frågar sig vilka av de tidigare buden som egentligen gäller. Det initiala budskapet till personal på Upstream 1 var att fast anställd personal i stor utsträckning kunde räkna med omplaceringar – istället för uppsägning. Men nu tvivlar många.
– Det blir många nya bud. Facket säger ingenting. Chefer vet inget. Vi vet inte vad vi törs tro på. Vem vet om vi ens får arbeta kvar? Vem vet om vi kommer att få någon lön utbetald i slutet av månaden?
Personen berättar också att de fått order om att börja tömma Upstream 1 på alla system nu. Och när det dyker upp problem har budskapet varit att inget ska repareras, det får inte kosta mer.
– Allt ska tömmas och städas, i hopp om att de ska hitta en köpare, tror hen.
Enligt källan är anställda också oroliga över innestående övertid.
– Vissa har flera veckor i en slags tidbank. Det kan tas ut i ledighet, men också i pengar. De som frågat vad som händer med pengarna får inte några svar, säger personen.
En annan källa berättar att lönerevisionen varit klar i snart ett halvår, men att de anställda ännu inte sett röken av pengarna.
– Vi har inte fått vår löneförhöjning än och den var ju klar i april, säger källan.
Att Northvolt dragits med problem både ekonomiskt och med produktionen har varit känt en längre tid. Förra året gick bolaget med en förlust på 12 miljarder kronor. Men i slutet av januari gick bolaget ut och meddelade att de säkrat ett "grönt lån" på 50 miljarder kronor och att finansieringen för Northvolt Ett därmed var klar.
– En milstolpe för den europeiska energiomställningen, sa bolagets vd Peter Carlsson då.
Men redan i mitten av juni var det dags igen, då en nyemission för att få in ytterligare 15 miljarder kronor planerades, något som har gått trögt och så sent som i fredags skrev Dagens Industri att Northvolt nu siktar på att ta in hälften så mycket, 7,5 miljarder kronor. Den kritiska tidpunkten för Northvolts likviditetssituation uppges vara löneutbetalningarna för september.
– Jag tror att det är värre än vad de säger. Nu känns det som att de bara vill att vi ska jobba på, men vi vet ju inte ens vad som kommer hända med oss, säger en anställd.
Norran har talat med pressjouren på IF Metall, som avböjer att kommentera. Vi har också sökt Akademikernföreningens ordförande på Northvolt, utan framgång.
Norran har sökt Matti Kataja, kommunikationschef på Northvolt, via telefon utan framgång. Han hör dock av sig senare, med en skriftlig kommentar: "Som vi meddelade i ett pressmeddelande i måndags fattar vi ett flertal tuffa beslut för att hålla nere kostnader. De här åtgärderna är ett led i det arbetet."
Norran hade bland annat velat veta vad Northvolt vill säga till personal som är oroliga över utbetalning av löner. Det får vi inget svar på.
Vet du mer?
Hör av dig till Norrans reportrar eller via tipsmejlen: tipsa@norran.se eller telefon 0910-57700. Du har rätt att lämna tips anonymt.