Bästa spelen utsedda på Arctic Game Pitch

Under tisdagen genomfördes Arctic Game Pitch på The Great Northern i Skellefteå. 20 spelidéer presenterades för en namnkunnig jury som utsåg åtta vinnare som nu får visa upp sina spel på spelmässan Nordsken. Fem av dessa får sedan åka till Köln och delta på världens största spelmässa Gamescom.

– Det är trots allt spelidén som är viktigast, säger Johan Hermerén.

– Det är trots allt spelidén som är viktigast, säger Johan Hermerén.

Foto: Lars Westerlund

Skellefteå2019-02-12 17:01
undefined
Kristofer Stenskog, Skellefteå, var en av dem som presenterade de bästa pitcharna.

De åtta spelen som gick vidare var:

– Henrik Melson och Mathias Litzén, Skellefteå, Arctic Beard Studio med spelet Kontroll.

– Joacim Marklund, Umeå, Marklund Games med spelet Not enough space.

– Henrik Lindfors och Arvid Stenersjö, Boden med spelet Dunes of Demise.

– Kristofer Stenskog, Skellefteå, Strangewood med spelet We AR fighters.

– Daniel Ögren, Skellefteå, Grand Pike med spelet Spelldust.

– Leo Alkberg, Luleå med spelet City of Magic.

– Peter Elvin, Umeå med spelet Dynasthir.

– Daniel Wilén, Skellefteå, Flattail studios med spelet War siege.

Dessutom fick Henrik Melson och Mathias Litzén ett pris som bästa spel producerat av studenter vid Luleå tekniska universitet.

undefined
Juryn i arbete under Arctic Game Pitch. Från vänster: Jenny Nordenborg, Johan Hermerén, Sofia Gullholm och Conny Reidefors.

Norran Affärsliv träffar juryn för pitchen under lunchen när de på förmiddagen hunnit ta del av åtta pitchar. Jenny Nordenborg, som driver spelstudion Neat Corporation med tio anställda i Stockholm är med i juryn för andra gången.

– Flera av dem som är med i år var också med i fjol och det är spännande att se hur deras spel har utvecklats, säger hon.

Vad hon efterlyser är fler tjejer bland spelutvecklarna. Den här gången fanns det bara en tjej bland de tävlande.

undefined
– Flera av dem som är med i år var också med i fjol och det är spännande att se hur deras spel har utvecklats, säger Jenny Nordenborg.

– Det är viktigt att de som arrangerar spelutbildningar tänker till när det gäller marknadsföringen av dessa så att tjejer också attraheras av dem, betonar hon.

För Johan Hermerén, affärsutvecklare vid THQ Nordic, är det första gången som han är med i juryn för Arctic Game Pitch. Förutom juryuppdraget är han på jakt efter spel som THQ kan förlägga. De förvärvar, utvecklar och förlägger PC- och konsolspel för den globala spelmarknaden. Bolaget har en bred spelportfölj med över 100 ägda varumärken.

– Det är suveränt att kunna träffa 20 spelutvecklare under samma dag. Det gör allt mycket lättare för oss. Jag har redan sett ett antal mycket intressanta spelidéer som kan gå långt, berättar Johan Hermerén.

Jenny och Johan konstaterar att de lägger stor vikt vid personerna bakom spelet.

undefined
– Det är trots allt spelidén som är viktigast, säger Johan Hermerén.

– Men det är trots allt spelidén som är viktigast, betonar Johan.

I juryn ingår även Conny Reidefors, affärsrådgivare vid Arctic Business Incubator och Sofia Gullholm, områdeschef LTU Business.

Norran Affärsliv får även vara med på när Kristian Stenskog, Skellefteå, pitchar Strangewood Studios spel ”We are fighters”. Han var också med förra året och Jenny Nordenborg är imponerad över utvecklingen av spelet.

– Jo, pitchen har blivit bättre. Vi räknar med att spelat ska kunna lanseras om ett år. Just nu söker vi efter finansiella partners, berättar han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!