I fjol och i år har Storgatan byggts om på Älvsbacka i Skellefteå. Från Prästgatan i väster till Aldergatan i öster.
Det började med byten av de vatten- och avloppsledningar som ligger på djupet och sedan har övriga gatan grävts ur och gjorts om från grunden.
Nuläget är att det läggs kantsten och görs slutputs längst i väster, medan det grävs på djupet längre i öster.
Jan Burlin är verksamhetschef för gator och vägar. Han säger att det finns två skäl till att renoveringen har gjorts nu.
– Dels handlar det om att vi behövde förnya. Vi gör alltid sådana här jobb tillsammans med vatten- och avlopp eftersom allt ska göras när man ändå gräver. Vi var överens om att det började vara dags.
– Men vi hade också det blivande bygget av Norrbotniabanan i åtanke. Då ska Grenvägen byggas om och få en ny anslutning till Östra Nygatan. Då blir det vägavstängningar igen, som påverkar hela Älvsbacka. Skulle vi gräva på flera ställen samtidigt blir det problem för trafiken.
Nu när gatan återställs ser man att det inte byggs någon gång- och cykelväg trots att plats finns. Istället görs gatan precis som tidigare med trottoarer på varje sida.
– Det var trafikavdelningen som avrådde, de tyckte inte att det behövdes något mer cykelstråk på Älvsbacka, det finns ju längs Östra Nygatan, säger Jan Burlin.
Kostnadsmässigt hade det inte varit någon skillnad på en gång- och cykelväg jämfört med två trottoarer. Men Jan Burlin säger att det är skillnad på driftskostnaderna.
– Har man en gång- och cykelväg så förväntar sig folk att den är snöröjd redan när de ska till jobbet. Trottoarer kan vi snöröja senare, och behöver bara ta en sida av gatan. Så när det gäller snön så skiljer sig kostnaderna, säger han.
Gatujobbet kostar 12 miljoner, det görs av både kommunalt anställda och markarbetare på NCC. I slutet av oktober ska jobben vara klara.
– Vi hoppas hinna asfaltera hela sträckan, men om vintern kommer tidigt kan det hända att sträckan längst i öster dröjer till våren. Det är då mellan Rönngatan och Aldergatan, säger Jan Burlin.