Arbetena fortsätter i innerstan, så blir det

Vägarbetena på Stationsgatan är i full gång för andra sommaren i rad. 
Nu väntar vägavstängningar i flera omgångar, och här berättar projektledaren om tidsplanen.
En nyhet är att de sneda parkeringarna vid Stadsparken försvinner. 

De gamla kantstenarna på Stationsgatan ska återanvändas, och här läggs de tillbaka av Anton Wiklund och Josefin Bäckström, markarbetare på Skanska.

De gamla kantstenarna på Stationsgatan ska återanvändas, och här läggs de tillbaka av Anton Wiklund och Josefin Bäckström, markarbetare på Skanska.

Foto: Yvonne Rönngren

Skellefteå2025-05-19 12:00

Arbetena i centrala Skellefteå började förra våren vid korsningen mot Kanalgatan. Nu har entreprenören Skanska jobbat sig ner till partiet mellan Nygatan och Storgatan. Förra veckan och denna vecka är den helt stängd för genomfart.

– Sedan flyttar arbetet till sträckan mellan Storgatan och Strandgatan. Även där blir avstängningen några veckor, säger projektledare Johanna Granlund på Skellefteå kommun. 

Sedan kan anläggningsarbetarna och trafiken samsas och använda en halva vardera av gatan.

Gång- och cykeltrafik tar sig hela tiden förbi.

– Det är omfattande planering av arbetena, eftersom biltrafik till fastigheter och parkeringshus hela tiden ska vara möjlig.

Trafiken mellan Nygatan och Storgatan är just nu avstängd för genomfart. Här ser vi arbeten strax utanför gamla  Stadshotellet, numera Comfort Hotel.
Trafiken mellan Nygatan och Storgatan är just nu avstängd för genomfart. Här ser vi arbeten strax utanför gamla Stadshotellet, numera Comfort Hotel.

Huvudorsaken till allt ståhej är att det görs en gång- och cykelväg längs med gatan. Samtidigt smalnas vägbanan för bilar av. När ombyggnaden ändå görs passar kommunen på att byta ut vatten- och avloppsledningar, medan Skellefteå Kraft och Telia passar på att byta ut sina kablar. 

Allt för att den ombyggda gatan inte ska behöva grävas upp på länge. 

Vid Stadsparken tas de sneda parkeringarna bort, och istället blir det längsgående parkeringar, dock betydligt färre. Från 19 platser till fyra.

– Arbetena ska pågå till slutet av september. Vi avslutar med att asfaltera ett sista lager och det planteras träd och växter, säger Johanna Granlund. 

Johanna Granlund är ansvarig för bygget på Skellefteå kommun. Här står hon vid Stadsparken där de gamla snedparkeringarna har tagits bort.
Johanna Granlund är ansvarig för bygget på Skellefteå kommun. Här står hon vid Stadsparken där de gamla snedparkeringarna har tagits bort.

Ombyggnaden är budgeterad till 35 miljoner. 

Cykelstråket ska på sikt sträcka sig ända till Campus, och etappen söder om älven på Bockholmsvägen planeras till nästa sommar.

Sist gör man om Parkbron till en renodlad gång- och cykelbro. 

Så ska gatan disponeras, den syns från söder mot norr. Det ska vara längsgående parkeringsplatser på vissa ställen, och där får cykelvägen göra en sväng.
Så ska gatan disponeras, den syns från söder mot norr. Det ska vara längsgående parkeringsplatser på vissa ställen, och där får cykelvägen göra en sväng.
Där Nygatan korsar Stationsgatan läggs plattor, så att gågatan ska markeras tydligare.
Där Nygatan korsar Stationsgatan läggs plattor, så att gågatan ska markeras tydligare.
Kantstenarna från 1950-talet ska finnas kvar, och tyngsta jobbet görs av en eldriven grävmaskin.
Kantstenarna från 1950-talet ska finnas kvar, och tyngsta jobbet görs av en eldriven grävmaskin.
De sneda parkeringarna försvinner för alltid, men däremot ska det bli längsgående parkeringar.
De sneda parkeringarna försvinner för alltid, men däremot ska det bli längsgående parkeringar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!