Arctic Game Conference: ”Behövs mer fokus på affärerna”

Under onsdagen genomfördes Arctic Game Conference på Scandic Hotel i Skellefteå med cirka 300 deltagare. En av föreläsarna var Dan Thronström från Goodbye Kansas Invest, som gav en mängd råd till startups inom spelbranschen.

"Man måste alltid fråga sig om spelet har rätt att existera. Om inte ska man direkt döda det", menar Dan Thronström.

"Man måste alltid fråga sig om spelet har rätt att existera. Om inte ska man direkt döda det", menar Dan Thronström.

Foto: Lars Westerlund

Skellefteå2019-05-29 15:16
"Man måste alltid fråga sig om spelet har rätt att existera. Om inte ska man direkt döda det", menar Dan Thronström.
"Man måste alltid fråga sig om spelet har rätt att existera. Om inte ska man direkt döda det", menar Dan Thronström.

– Ett generellt problem är att startups har alltför mycket fokus på spelutvecklingen och alltför lite på hur den färdiga produkten ska säljas. Spelutvecklare är ofta mer intresserade av processen än av resultatet. De ser sig helt enkelt inte som affärsutvecklare, säger Dan, som är Executive Producer hos Goodbye Kansas Invest.

Han tipsar också om att man redan i utvecklingsfasen ska se till så att marknadsföringen är en del av spelet. Ett annat råd som Dan Thronström ger är att inte utveckla spel som man själv vill spela utan satsa på spel som många andra vill spela.

– Det finns få spelare på månen. Man måste alltid fråga sig om spelet har rätt att existera. Om inte ska man direkt döda det, menar han.

Arctic Game Conference växer år efter år. I fjol kom 250 personer och den här gången kunde man räkna in över 300 deltagare. Detta har utvecklats till en viktig mötesplats för spelutvecklare, studenter, utbildningsanordnare, investerare och beslutsfattare.

Under dagen bjöds det på tre tematiska spår. En av föreläsarna på affärsspåret, där Dan Thronström också talade, var Brjann Sigurgeirsson, vd för det framgångsrika Göteborgsföretaget Image & Form som i över 20 år utvecklat spel, bland annat med Nintendo som en viktig samarbetspartner.

– Mitt råd är att säga ja så ofta som möjligt för att inte missa möjligheter. Säger man bara nej så händer det ju ingenting, säger Brann Sigurgeirsson.

Hans företag Image & Form ligger bakom Steamworld-serien och tidigare i år lanserade de spelet Steamworld Quest. 2017 slog sig Image & Form samman med spelbolaget Zoink och bildade paraplyföretaget Thunderful.

– Vi har tillsammans 56 anställda, har släppt 18 spel och har sex spel i pipelinen, berättar Brjann Sigurgeirsson.

"Det är viktigt att våga tänka nytt så att det inte blir tråkigt", säger Brjann Sigurgeirsson.
"Det är viktigt att våga tänka nytt så att det inte blir tråkigt", säger Brjann Sigurgeirsson.

Han är född i Umeå och växte upp på Hönö i Göteborgs skärgård. Efter sex år i Japan och två år i San Francisco återvände Brjann 1997 till Sverige där han bildade sitt företag.

– Från början arbetade vi enbart med spel för barn. Det blev nog ett 60-tal sådana.

2011 fick han kontakt med företaget Bergsala som arbetar med att distribuera och marknadsföra Nintendoprodukter.

– Vi hade då precis tagit fram prototypen på ett nytt spel och med Bergsala som finansiärer kunde vi utveckla spelet vidare.

Sedan dess har det blivit ett flertal nya versioner av Steamworld och för varje ny sådan har man lagt till nya tekniska lösningar och också vågat att radikalt byta genre.

– Det är viktigt att våga tänka nytt så att det inte blir tråkigt. Det finns alltid någon som tycker att vi förråder Steamworlds IP, men det får man ta, avslutar Brjann Sigurgeirsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!