Emelie Sandberg hade slitit för att komma in på juristprogrammet vid Umeå Universitet.
– Det är höga krav för att komma in när det är så många som söker, säger hon.
Efter sista kompletteringsdatum för högskoleansökningar gick hon in på hemsidan antagning.se för att kontrollera att sin ansökan. Då fick hon veta att hon var obehörig – trots att hon läst de kurser som krävs för att komma in.
Hon ringde till Universitets- och Högskolerådets kundtjänst. En handläggare berättade att hennes slutbetyg inte kommit in.
Anderstorpsskolan är ansvarig för att ladda upp elevernas slutbetyg till den nationella betygsdatabasen BEDA – men 16 elevers betyg hade fallit bort. Emelie ringde gymnasiechefen, men möttes av en telefonsvarare som meddelade att han var på semester. Hon mailade kommunens kundtjänst som vidarebefordrade hennes ärende – en vecka innan första antagningsbeskedet.
Birgitta Lindström, biträdande avdelningschef för gymnasieskolan, nåddes av informationen genom Norrans reporter. Dagen efter fick hon av elevernas mail. Då hade problemet med de borttappade betygen redan åtgärdats.
– Följande förmiddag pratade jag med Universitets- och Högskolerådet. Vi har fixat problemet, säger hon.
Kommer det påverka antagningsprocessen?
– Nej. Nu är betygen uppladdade inför urvalet till antagningen.
Hur kunde detta hända?
– Det handlar om den mänskliga faktorn, stress och nya medarbetare.
Har inte skolan ett ansvar att kolla att alla betyg finns på plats innan sista kompletteringsdatum?
– Det gör vi. Skolan skickar slutbetygen till Universitets- och Högskolerådet och vi kontrollerar att det fungerar. Men det kan ändå gå fel.
Eleverna försökte kontakta ansvarig gymnasiechef, men blev skickade till kundtjänst. Vad hade ni kunnat göra annorlunda?
– Jag förstår att det skapar stor stress för eleverna och det är tråkigt att de känt sig oroliga. Det är helt rätt att kontakta kommunens kundtjänst. Vissa veckor har olika personer jour, men det blir viktigt för oss att ändra så att ärenden skickas till flera ansvariga. Jag har också semester, men svarade som tur var när du ringde. Det här ska inte upprepas. Vi ska kolla på rutinerna inför nästa år och göra det säkrare.