Anders fångades av kryddorna

När Anders Zettergren för tre år sedan köpte e-handeln Kryddlandet var den tänkt som ett sidoprojekt. Nu har bolaget växt ur lokaler – och flyttat två gånger. För ett halvår sedan anställdes Lisa Andersson e-handelsansvarig. ”Det har varit en dröm om att få driva något eget, att det blev kryddor är mer en slump.”, säger han.

Lisa Andersson och Anders Zettergren på Kryddlandet visar företagets nya lokaler på Entreprenören där det finns utrymme för fortsatt tillväxt.

Lisa Andersson och Anders Zettergren på Kryddlandet visar företagets nya lokaler på Entreprenören där det finns utrymme för fortsatt tillväxt.

Foto: Foto: Lars Andersson

Skellefteå2019-05-02 06:30
undefined
Lisa Andersson och Anders Zettergren på Kryddlandet visar företagets nya lokaler på Entreprenören där det finns utrymme för fortsatt tillväxt.

Anders Zettergren köpte under 2016 loss bolaget från Skåne och flyttade det hemmet utanför Skellefteå. För två år sedan bestämde sig Anders, som är civilingenjör, för att våga satsa och se om hobbyprojektet kunde bära hela vägen.

Hösten 2017 flyttades Kryddlandet till lokaler i Hedensbyn där ytorna mer än fördubblades till 100 kvadratmeter.

Fördubblad omsättning

Då 2017 sammanfattades nådde bolaget nästan 1,5 miljoner kronor i omsättning.

– Vi har inte skickat in bokslutet för 2018 än, men det kommer att landa på 2,6-2,7 miljoner kronor i omsättning, säger Anders då han nu sitter i företagets tredje lokaler.

Den här gången gick resan från Hedensbyn till Anderstorp där Kryddlandet nu flyttat in på 250 kvadrat i den fastighet som heter Entreprenören.

– Det var tungarbetat och svårt att expandera där vi var tidigare.. Här kan vi ta emot större volymer, säger Anders som egentligen inte hade några större planer på en flytt, men då han såg lokalen slog han till direkt.

Hittar nya smaker

Kryddlandet sysslar som namnet säljer med e-handels försäljning av kryddor och andra smaksättare. Anders berättar att svenskarnas reseintresse gör att de får upp ögonen för nya kryddor och smaker och börja söka dem för att kunna använda dem i matlagningen.

undefined
Lisa Andersson är e-handelsansvarig på Kryddlandet och företagets senaste rekrytering.

– Tillväxten sker bland annat genom att vi tar hem fler produkter, sådant som folk söker, säger Anders som själv har ett stort matlagningsintresse. Har provar gärna smaksättarna som Kryddlandet säljer själv.

– Många kunder tipsar om vad de vill ha – och det söker vi fram. Det är ständigt nya produkter. Just nu jobbar vi väldigt mycket med specifika pepparsorter från olika platser i världen.

– Vi har också hittat de leverantörer som vi jobbar med via nätet. Några av dem är större och nu får vi prover på nya varor från hela världen. Genom vår tillväxt har vi kunnat hitta andra leverantörer än dem vi haft tidigare. På så sätt har också nya produkter tillkommit.

Storleken har också gjort att allt fler restauranger tillkommit löpande och finns på Kryddlandets kundlista.

Specialprodukter

En vanlig dag på Kryddlandet sker ihopplock av varor och paketering på förmiddagen och Postnord kommer för avhämtning på eftermiddagen.

– Vi har lovat att beställningar som kommer in före 14 ska gå i väg samma dag.

Marknadsföringen har varit extremt enkel. Anders har själv jobbat lite med sökordsoptimering plus lansering via sociala medier.

– All sköts inhouse, säger Anders med ett skratt.

– Folk tenderar att hitta till oss genom att vi har ett stort utbud av specialprodukter som de inte hittar på några andra butiker. Konkurrensen är inte så jättestor på specialvaror.

Klarar fördubbling

Genom Kryddlandets framgångar har nu en syskonsajt fötts, Telandet.

Och nu ska det dröja ett tag – innan det är dags för nya lokaler. Igen.

– Här kan vi växa vidare utan problem. Vi vill inte bara jaga omsättningstillväxt utan måste hela tiden säkra kvaliteten, något vi ständigt arbetar med för att bli ännu bättre.

Anders Zettergren, Kryddlandet:

Genom vår tillväxt har vi kunnat hitta andra leverantörer än dem vi haft tidigare. På så sätt har också nya produkter tillkommit.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!