Det Àr sÀllsynt att brotten olaga taxitrafik och brott mot taxitrafiklagen förekommer i Ätal som lÀmnas in till SkellefteÄ tingsrÀtt.
Men nu har Ă„klagare Emil Tiberg, som arbetar med trafikmĂ„l vid Ă„klagarkammaren i Ăstersund, vĂ€ckt Ă„tal mot en man i 80-Ă„rsĂ„ldern i SkellefteĂ„ för nĂ€mnda brott.
Det började med att en polispatrull nattetid stoppade bilen som mannen körde, dÀr en passagerare följde med. Platsen var ett samhÀlle utanför SkellefteÄ.
Ur polisrapporten:
âPatrullen stoppar personbilen för rutinkontroll, varpĂ„ misstanke om brott uppstĂ„r. Föraren Ă€r misstĂ€nkt för att ha bedrivit olaga yrkesmĂ€ssig trafik. Han har vid upprepade tillfĂ€llen kört vittnet mot betalning, en strĂ€cka pĂ„ cirka tvĂ„ mil. Han har tagit 150 kronor i betalning.â
Kvinnan förhördes samma natt, hon berÀttade:
â Jag har fĂ„tt telefonnumret till mannen av en kompis. Det Ă€r allmĂ€nt kĂ€nt att han kör svarttaxi. Han har fĂ„tt betalt för att köra mig frĂ„n jobbet i SkellefteĂ„ till min bostad, det har hĂ€nt vid cirka tio tillfĂ€llen. Jag har betalat via swish, men ibland har mannen ocksĂ„ fĂ„tt betalt i kontanter.
â Jag har frĂ„gat om det Ă€r 150 kronor som gĂ€ller för körningen, och han har svarat ja. Det har aldrig varit tal om att fĂ„ skjuts gratis. En gĂ„ng hade jag inte pengar, men dĂ„ betalade jag 300 kronor vid nĂ€sta tillfĂ€lle, tillade kvinnan.
NÀr polisen granskade mannens ekonomi upptÀcktes ett mycket stort antal swish-inbetalningar frÄn sommaren 2022 och ett Är framÄt.
I de flesta av inbetalningarna har meddelandefĂ€ltet lĂ€mnats tomt, men i nĂ„gra fall stĂ„r det skrivet exempelvis âSvarttaxiâ och âTack för skjutsenâ.
Polisens utredare skriver att meddelandet âTackâ eller ord som innehĂ„ller ordet âtackâ Ă„terkommer totalt 51 gĂ„nger.
Den 80-Ärige mannen förhördes samma natt som polisen avslöjade den misstÀnkta brottsligheten samt vid ett senare tillfÀlle.
UtifrĂ„n vad mannen svarat i förhören skriver Ă„klagaren i Ă„talet att Skelleftebon âvidgĂ„r hĂ€ndelseförloppet men förnekar brottâ.
I det första förhöret sÀger mannen att han inte fÄtt nÄgot för körningen och att de inte gjort upp om nÄgot pris.
I det andra förhöret konfronteras han med den stora mÀngder swish-inbetalningar och vad vittnen, som polisen fÄtt fram via dessa inbetalningar, sagt om svarttaxiresorna:
â Ja, nog har jag kört folk. Men i sĂ„ fall Ă€r det bara bensin som betalats för. Det kostar att köra folk. Jag kan erkĂ€nna att jag kört vĂ€ldigt mĂ„nga och fĂ„tt betalt, men det Ă€r inte i syfte att göra vinst. Och oftast sĂ€ger jag nej nĂ€r de ringer.
Polischefen Lars Westermark lyfter fram en rad varnande exempel pÄ varför man inte ska nyttja svarttaxi.
â NĂ€r du sĂ€tter dig i en taxibil vet du att det Ă€r en legitimerad förare som kör bilen jĂ€mfört med att du nattetid sĂ€tter dig i ett fordon dĂ€r föraren kanske Ă€r helt obekant. Man ska Ă€ven rĂ€kna in att du inte vet om bilen Ă€r i bra skick eller hur bra föraren Ă€r pĂ„ att köra bil.
Han pÄpekar ocksÄ de egna riskerna som passageraren utsÀtter sig för:
â Det handlar om risken att exempelvis bli lurad pĂ„ pengar vid betalningen eller Ă€nnu vĂ€rre: att utsĂ€ttas för nĂ„got fysiskt brott. Ett tredje skĂ€l att inte nyttja svarttaxi Ă€r att man underminerar den legala taxiverksamheten, gynnar de personer som inte betalar skatt till samhĂ€llets gemensamma vĂ€lfĂ€rd samt kanske göder olika kriminella kretsar.