Det är sällsynt att brotten olaga taxitrafik och brott mot taxitrafiklagen förekommer i åtal som lämnas in till Skellefteå tingsrätt.
Men nu har åklagare Emil Tiberg, som arbetar med trafikmål vid åklagarkammaren i Östersund, väckt åtal mot en man i 80-årsåldern i Skellefteå för nämnda brott.
Det började med att en polispatrull nattetid stoppade bilen som mannen körde, där en passagerare följde med. Platsen var ett samhälle utanför Skellefteå.
Ur polisrapporten:
”Patrullen stoppar personbilen för rutinkontroll, varpå misstanke om brott uppstår. Föraren är misstänkt för att ha bedrivit olaga yrkesmässig trafik. Han har vid upprepade tillfällen kört vittnet mot betalning, en sträcka på cirka två mil. Han har tagit 150 kronor i betalning.”
Kvinnan förhördes samma natt, hon berättade:
– Jag har fått telefonnumret till mannen av en kompis. Det är allmänt känt att han kör svarttaxi. Han har fått betalt för att köra mig från jobbet i Skellefteå till min bostad, det har hänt vid cirka tio tillfällen. Jag har betalat via swish, men ibland har mannen också fått betalt i kontanter.
– Jag har frågat om det är 150 kronor som gäller för körningen, och han har svarat ja. Det har aldrig varit tal om att få skjuts gratis. En gång hade jag inte pengar, men då betalade jag 300 kronor vid nästa tillfälle, tillade kvinnan.
När polisen granskade mannens ekonomi upptäcktes ett mycket stort antal swish-inbetalningar från sommaren 2022 och ett år framåt.
I de flesta av inbetalningarna har meddelandefältet lämnats tomt, men i några fall står det skrivet exempelvis ”Svarttaxi” och ”Tack för skjutsen”.
Polisens utredare skriver att meddelandet ”Tack” eller ord som innehåller ordet ”tack” återkommer totalt 51 gånger.
Den 80-årige mannen förhördes samma natt som polisen avslöjade den misstänkta brottsligheten samt vid ett senare tillfälle.
Utifrån vad mannen svarat i förhören skriver åklagaren i åtalet att Skelleftebon ”vidgår händelseförloppet men förnekar brott”.
I det första förhöret säger mannen att han inte fått något för körningen och att de inte gjort upp om något pris.
I det andra förhöret konfronteras han med den stora mängder swish-inbetalningar och vad vittnen, som polisen fått fram via dessa inbetalningar, sagt om svarttaxiresorna:
– Ja, nog har jag kört folk. Men i så fall är det bara bensin som betalats för. Det kostar att köra folk. Jag kan erkänna att jag kört väldigt många och fått betalt, men det är inte i syfte att göra vinst. Och oftast säger jag nej när de ringer.
Polischefen Lars Westermark lyfter fram en rad varnande exempel på varför man inte ska nyttja svarttaxi.
– När du sätter dig i en taxibil vet du att det är en legitimerad förare som kör bilen jämfört med att du nattetid sätter dig i ett fordon där föraren kanske är helt obekant. Man ska även räkna in att du inte vet om bilen är i bra skick eller hur bra föraren är på att köra bil.
Han påpekar också de egna riskerna som passageraren utsätter sig för:
– Det handlar om risken att exempelvis bli lurad på pengar vid betalningen eller ännu värre: att utsättas för något fysiskt brott. Ett tredje skäl att inte nyttja svarttaxi är att man underminerar den legala taxiverksamheten, gynnar de personer som inte betalar skatt till samhällets gemensamma välfärd samt kanske göder olika kriminella kretsar.