Svarttaxiförare togs av polis: ”Inget syfte göra vinst”

Den äldre Skelleftebon stoppades av polisen för en rutinkontroll. Polisinsatsen innebar misstankar om en systematisk svarttaxiverksamhet under ett år. ”Jag säger oftast nej och det är inte i syfte att göra någon vinst”, säger mannen i förhör.

Den äldre mannen stoppades av polispatrullen och en stor mängd swish-inbetalningar avslöjade svarttaxiresor. Det menar åklagaren som nu åtalat Skelleftebon. Polischef Lars Westermark påpekar riskerna med svarttaxiresor, allt från trafiksäkerheten till risken att utsättas för någon form av brottslighet i samband med resan.

Den äldre mannen stoppades av polispatrullen och en stor mängd swish-inbetalningar avslöjade svarttaxiresor. Det menar åklagaren som nu åtalat Skelleftebon. Polischef Lars Westermark påpekar riskerna med svarttaxiresor, allt från trafiksäkerheten till risken att utsättas för någon form av brottslighet i samband med resan.

Foto: Jessica Dhyr/Arkivbild

Skellefteå2024-01-07 19:00

Det är sällsynt att brotten olaga taxitrafik och brott mot taxitrafiklagen förekommer i åtal som lämnas in till Skellefteå tingsrätt.

Men nu har åklagare Emil Tiberg, som arbetar med trafikmål vid åklagarkammaren i Östersund, väckt åtal mot en man i 80-årsåldern i Skellefteå för nämnda brott.

Det började med att en polispatrull nattetid stoppade bilen som mannen körde, där en passagerare följde med. Platsen var ett samhälle utanför Skellefteå.

Ur polisrapporten:

”Patrullen stoppar personbilen för rutinkontroll, varpå misstanke om brott uppstår. Föraren är misstänkt för att ha bedrivit olaga yrkesmässig trafik. Han har vid upprepade tillfällen kört vittnet mot betalning, en sträcka på cirka två mil. Han har tagit 150 kronor i betalning.”

undefined
Rättegången om den misstänkta svarttaxiverksamheten kommer att hållas vid Skellefteå tingsrätt, men något datum har ännu inte bestämts.

Kvinnan förhördes samma natt, hon berättade:

– Jag har fått telefonnumret till mannen av en kompis. Det är allmänt känt att han kör svarttaxi. Han har fått betalt för att köra mig från jobbet i Skellefteå till min bostad, det har hänt vid cirka tio tillfällen. Jag har betalat via swish, men ibland har mannen också fått betalt i kontanter.

– Jag har frågat om det är 150 kronor som gäller för körningen, och han har svarat ja. Det har aldrig varit tal om att få skjuts gratis. En gång hade jag inte pengar, men då betalade jag 300 kronor vid nästa tillfälle, tillade kvinnan.

När polisen granskade mannens ekonomi upptäcktes ett mycket stort antal swish-inbetalningar från sommaren 2022 och ett år framåt.

I de flesta av inbetalningarna har meddelandefältet lämnats tomt, men i några fall står det skrivet exempelvis ”Svarttaxi” och ”Tack för skjutsen”.

undefined
Polispatrullen stoppade den äldre mannen nattetid i ett samhälle utanför Skellefteå. Den fortsatta utredningen visade att mannen tagit emot ett stort antal swish-inbetalningar, som åklagaren menar till stor del är betalning för svarttaxiresor under ett år.

Polisens utredare skriver att meddelandet ”Tack” eller ord som innehåller ordet ”tack” återkommer totalt 51 gånger.

Den 80-årige mannen förhördes samma natt som polisen avslöjade den misstänkta brottsligheten samt vid ett senare tillfälle.

Utifrån vad mannen svarat i förhören skriver åklagaren i åtalet att Skelleftebon ”vidgår händelseförloppet men förnekar brott”.

I det första förhöret säger mannen att han inte fått något för körningen och att de inte gjort upp om något pris.

I det andra förhöret konfronteras han med den stora mängder swish-inbetalningar och vad vittnen, som polisen fått fram via dessa inbetalningar, sagt om svarttaxiresorna:

– Ja, nog har jag kört folk. Men i så fall är det bara bensin som betalats för. Det kostar att köra folk. Jag kan erkänna att jag kört väldigt många och fått betalt, men det är inte i syfte att göra vinst. Och oftast säger jag nej när de ringer. 

undefined
Polischef Lars Westermark, Skellefteå lokalpolisområde, lyfter fram en rad argument varför man inte ska nytta svarttaxiverksamhet: allt från trafiksäkerheten till risken att man som passagerare kan utsättas för brott.

Polischefen Lars Westermark lyfter fram en rad varnande exempel på varför man inte ska nyttja svarttaxi.

– När du sätter dig i en taxibil vet du att det är en legitimerad förare som kör bilen jämfört med att du nattetid sätter dig i ett fordon där föraren kanske är helt obekant. Man ska även räkna in att du inte vet om bilen är i bra skick eller hur bra föraren är på att köra bil.

Han påpekar också de egna riskerna som passageraren utsätter sig för:

– Det handlar om risken att exempelvis bli lurad på pengar vid betalningen eller ännu värre: att utsättas för något fysiskt brott. Ett tredje skäl att inte nyttja svarttaxi är att man underminerar den legala taxiverksamheten, gynnar de personer som inte betalar skatt till samhällets gemensamma välfärd samt kanske göder olika kriminella kretsar.

Brott/olaga taxitrafik

Brottet olaga taxitrafik handlar om ett en person utan tillstånd bedrivit taxitrafik med personbil.

Om dessutom personen saknar ett giltig taxiförarlegitimation och kört personbil i taxitrafik bedöms det som brott mot taxitrafiklagen.

Skellefteå har i omgångar haft problem med svarttaxiverksamhet, men det har det gjorts få anmälningar till polis som gäller att passagerare i svarttaxibilar utsatts för någon slags brottslighet.

Sociala medier, inte minst Facebook, har blivit plattformar för svarttaxigrupper.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!