Flera av varandra oberoende personer hör av sig till Norran och tipsar om att företaget i Skellefteå är oseriöst. En snabb titt på bolagets sociala medier vittnar om många missnöjda kunder, vissa går till och med så långt att de skriver att företaget är en bluff och att de ska polisanmäla.
När Norran kontrollerar klagomål till Konsumentverket visar det sig att företaget anmälts 31 gånger sedan december 2020. Nästan alla anmälningar handlar om samma sak. Kunder har beställt tapeter via nätbutiken och dessa levereras inte – trots att företaget flera gånger lovar att beställningen är på gång. I de flesta fall avbeställs tapeterna när kunderna tröttnat. När de sedan vill ha tillbaka pengarna de betalt in i förväg så dröjer även återbetalningen och till slut inser flertalet att de inte kommer att få tillbaka något.
Det handlar i flera fall om omfattande belopp. Fem kunder uppger att de betalat omkring 3 000 kronor för tapeter som aldrig levererats. Efter upprepade kontaktförsök via telefon och mejl ger kunderna upp och anmäler företaget till Konsumentverket. I flera fall skriver kunderna även att de polisanmält eller ska polisanmäla.
Såhär skriver några av anmälarna:
“Ingen återbetalning i sikte. Inga tapeter. Inget mer svar från Kundtjänst”.
“De borde få näringsförbud och hemsidan borde tas ner”.
När Norran kontaktar Johan Stabbfors, chef över polisens avdelning för bedrägerier, bekräftar han att det kommit in ett par polisanmälningar mot bolaget.
– Det rör sig om personer som har beställt varor som inte har levererats, ärendena är rubricerade som bedrägerier. Sedan har vi inte satt någon handläggare på det eller börjat utreda, säger han och kommer med en uppmaning:
– Är det fler som drabbas är det bra att de gör en polisanmälan, om det är så att de har blivit utan ersättning eller inte fått någon vara. Då får vi titta på vad det rör sig om. Om det är så att de vilseleder kunderna eller av andra orsaker inte lyckas leverera varorna. Då kan vi också se omfattningen av det och veta hur vi ska prioritera det.
Han tillägger:
– Man kan tycka att den goda företagaren skulle ha stängt eller spärrat hemsidan.
Kundkommentarer
”En gång har dom svarat att dom ska höra av sig när dom tagit reda på var tapeterna är, sen hör man inget mer.”
”Typiskt att man inte kollade Facebook och såg detta innan man beställde och swishade för snart två månader sedan, självklart inget svar när man mailar.”
”Jag får inte några svar eller livstecken från dem. Jag känner mig otroligt respektlöst behandlad och behöver få mina pengar tillbaka.”
”Tips till er. Jag har anmält dem till konsumentverket samt gjort en reklamation på köpet via min bank. Vips så svarade de på mail. Jag har nu fått ett mail med en ursäkt samt att de stryker köpet av min tapet o skall få tillbaka betalning. Kommer dock inte ta tillbaka mina anmälningar.”
”Beställde mina tapeter i januari. Mejlat och försökt ringa x antal gånger för återbetalning utan någon som helst framgång. Vad gör man? Så jävla surt att bli av med pengar på detta sätt.”
”Ingen leverans på 3 månader. Beställde tapeterna 19 maj och får inget svar på varken mail eller telefon om var tapeterna är. Blufföretag!”
”Alla ni som blivit illa behandlade och varken fått tapeter eller pengarna tillbaka, se till att anmäla för misstanke om bedrägeri hos polisen snarast!!”
På företagets Facebooksida har det senaste inlägget man delade, om en ny tapet, i skrivande stund fått 124 kommentarer. De flesta skriver att de har blivit lurade, att de inte har fått några tapeter och inte heller några pengar tillbaka. Kommentarerna är skrivna mellan december 2020 och fram till idag, augusti 2021. Flera skriver att de försökt höra av sig till företaget via mejl och telefon, men att det är omöjligt att få kontakt med dem. Senast 10 augusti skrev en kund:
”Är det någon som haft kontakt med dom i sommar? Någon som fått pengar??”
Vi hittar tre personer i kommentarsfältet som skriver att de fått tillbaka pengar. ”Jag har fått återbetalning nu, 3 månader tog det”, skriver en av dem.
Även det senaste inlägget på företagets Instagram har fått negativa kommentarer. Samtliga 39 kommentarer där är från kunder som känner sig lurade. Den 29 juni i år skriver en person: ”Har anmält till Kronofogden för att få mina pengar tillbaka”.
På recensionssajten Trustpilot ger 70 procent av 87 inlägg omdömet ”mycket dåligt”.
Norran har trots problemen med På tapeten även noterat att ägaren har startat ännu en webbshop som säljer tapeter, Tapetexperten.
Norran har sökt ägaren via telefonnummer vi lyckats lokalisera, via sms, messenger, kundservice samt mejladresser. Vi får inget svar direkt av ägaren, men på en av mejladresserna svarar en annan person, som uppger sig vara bekant till ägaren. Personen skriver att hen har hand om ägarens mejl och lovar ta kontakt med ägaren, som svarar via sms genom den bekanta.
Ägaren skriver: ”Är ju olyckligt det blivit såhär långa förseningar och leveransproblem och hade jag vetat att vi skulle få en pandemi med stängda fabriker och brexit på det hade jag såklart agerat annorlunda.”
Hen berättar även att firman nu har sålts till en person som ska ta över 1 september och hantera befintliga ordrar, avbokningar och återbetalningar som ligger sedan tidigare.
Norran får däremot inte svar på varför en till webbshop har startats eller hur ägaren ser på anmälningar och kritik mot företaget.