Erik är en välkänd plast- och industriprofil i Skellefteå. Den här gången ger han sig in i en helt annan bransch.
– Nu gör jag en utflykt i konsumentledet.
Erik har druckit mycket kaffe, mycket gott och mycket mindre bra. Sommaren 2018 började han fundera över varför kaffet blir som det blir – och vad som går att göra för att det ska ge samma fina resultat varje gång.
– Jag beslutade jag mig för att titta på kaffet som ett problem det. Det var så det började.
På marknaden finns allt från de som i praktiken rycker på axlarna åt hur kaffet smakar till de som kan vara beredda att lägga tusentals kronor på en kaffemaskin. Erik sökte något däremellan.
–Vi vänder oss till vanliga konsumenter som gillar ett gott kaffe. Jag tog fram ett koncept. Vill man få ett gott kaffe varje gång måste man vara mer noggrann än man tror. Pratar man om ett kaffemått i dag kan det nästan innebära vad som helst.
Det blev en tids produktutveckling innan Erik blev nöjd. Han konstaterar att bryggmetod, kaffeböna, malning och rostning givetvis också påverkar vid sidan av mängderna och har därför också börjat samarbeta med en kaffeproducent.
– Det här tog längre tid än jag hoppats, men det blev ett makalöst mycket bättre kaffe, ler Erik, som utvecklat produkten på Plastteknik i Ostvik. Erik är delägare i bolaget, som också hjälpte till med prototyperna.
Han har nu tagit fram ett justerbart kaffemått med inbyggd avstrykare som gör att mängden kaffe blir exakt lika stor varje gång, en produkt Erik nu patentsökt. Det har han kombinerat med ett vattenmått där varje streck vid 12,5 centiliter betyder ett kaffemått.
Coffido finns ute i handeln sedan någon månad. Den säljs nu hos såväl vitvaru- som profilbutiker, liksom en specialiserad e-handlare.
– Butikerna som har tagit in det är att betrakta som early adaptors, säger Erik som nu jobbar på en marknadsföringskampanjbåde via sociala medier och kanske rätt influencer.
– I coronatider är det inte så enkelt att åka ut och möta kunder. Vi hade tänkt att satsa på Nolia i år, men det ställdes ju in. Jag har fått bra draghjälp av vissa butiker lokalt.
– Jag ser att det finns en potential i den här produkten och det inspirerar mig inför framtiden , säger Erik som hoppas att Coffido kan bli en produkt som landar under många granar redan till jul.