Insjuknade på boende under julhelgen: "Togs inte på allvar"

En boende på ett vård- och omsorgsboende mådde allt sämre under julhelgen. Men patientens tillstånd togs inte på allvar av sjukvårdspersonal, enligt ett klagomål från en anhörig. Först efter flera dagar fördes vårdtagaren till sjukhus med ambulans. Nu kommer IVO:s kritik.

En vårdtagare på ett vård- och omsorgsboende mådde allt sämre under julhelgen år 2022. Det dröjde innan vårdtagaren flera dagar innan vårdtagaren fick läkarbedömning – och då fördes hen till sjukhus med ambulans.

En vårdtagare på ett vård- och omsorgsboende mådde allt sämre under julhelgen år 2022. Det dröjde innan vårdtagaren flera dagar innan vårdtagaren fick läkarbedömning – och då fördes hen till sjukhus med ambulans.

Foto: Elisabeth Hedman / SN

Skellefteå kommun2024-09-22 05:00

Händelsen inträffade under julhelgen år 2022, på ett vård- och omsorgsboende i Skellefteå kommun.

Patienten mådde allt sämre. På julafton hade vårdtagaren låg puls och lågt blodtryck, dålig balans och problem med att äta. Trots det kontaktades inte sjuksköterska. Först efter några dagar bedömdes patienten av både läkare och sjuksköterska på plats. Då fördes vårdtagaren till sjukhus med ambulans. 

Inspektionen för vård- och omsorg, IVO, har utrett händelsen efter ett klagomål från en anhörig. Den anhörige anser att vårdtagarens försämrade mående inte togs på allvar. Flera brister lyfts i klagomålet, som bristande kommunikation och personalkontinuitet och att personalen saknade tillräckligt kompetens. ”Sammantaget innebar det att patienten inte fick specialistsjukvård i tid, vilket minimerade patientens chans att överleva.", står det i beslutet. 

IVO slår fast att personalen "inte tillräckligt aktivt försökte bringa klarhet i patientens besvär.". IVO anser att sjuksköterskorna borde haft daglig kontakt angående patientens hälsotillstånd, antingen genom telefon med omsorgspersonal eller fysiska besök. Två fysiska besök gjordes under loppet av fem dagar, efter att omsorgspersonalen kontaktat sjuksköterska.

undefined
Linda Dehlin, vård- och omsorgsschef vid Skellefteå kommun.

IVO anser att det inte framgår om det fanns en medicinsk planering och konstaterar även brister gällande sjuksköterskors rapportering till läkare. IVO konstaterar att Socialnämnden inte har säkerställt att vårdinsatserna motsvarade kraven på en god vård, men avslutar ärendet utan ytterligare åtgärder.

Linda Dehlin är vård- och omsorgschef i Skellefteå kommun. Hon vill inte uttala sig om den enskilda händelsen, utan svarar generellt. 

Hur ser du på kritiken?

– Vård och omsorg tar självklart alla händelser där omsorgen eller vården kan ha brustit på stort allvar, liksom kritik från IVO. Tanken med hela systemet är att vi ska kunna upptäcka brister och risker samt vidta åtgärder för att hela tiden kunna förbättra verksamheten. 

Det tas alltid fram specifika åtgärdsplaner, fortsätter hon, vid det specifika boende som fått kritik.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!