– Bara under våren planerar Skellefteå kommun att lansera 19 tjänster. De övriga kommunerna väljer själva vilka de vill använda, förklarar Mathias Rönngren, utvecklingschef på Skellefteå kommun i ett pressmeddelande.
De första digitala tjänsterna har premiär 5 mars. Då handlar det om ett paket av tjänster som kallas ”Serverat”, utvecklat av Sveriges kommuner och landsting (SKL) tillsammans med kommuner, Tillväxtverket och Bolagsverket. Tjänsterna riktar sig till restaurangbranschen.
Syftet med Serverat-tjänsterna är att underlätta för restaurangföretagare samtidigt som kommunens handläggning effektiviseras på flera olika sätt. Den som vill göra en ansökan kan välja att hantera den med dator eller mobiltelefon i stället för att fylla i pappersblanketter. Vissa data kan då hämtas direkt från Bolagsverket och företagare kan därigenom få sina formulär delvis färdigifyllda.
I Västerbotten kommer Skellefteå, Vilhelmina och Vännäs att erbjuda ”Serverat”-tjänsterna från start.
De efterföljande digitala tjänsterna som lanseras under våren riktar sig till både privatpersoner och näringsliv.