Räddningsvagnen FRV (Fire rescue wehicle) är anpassad för att transportera materiel, personal men även sjuktransporter på bår. Vid exempelvis brand i en gruva leds den elektriskt drivna vagnen av räddningspersonal till platsen för insatsen.
På vagnen finns också en kilometerlång radiokabel för kommunikation som också ska användas som spårlina för att leda räddningspersonal tillbaka till basstationen.
I nuläget är två räddningsvagnar klara. En kommer att finnas hos Skellefteå räddningstjänst och den andra hos räddningstjänsten i Lycksele.
– Vagnen är ett stort lyft med tanke på att den är självdrivande med ett större batteripaket och vi kan släpa in väldigt mycket utrustning som andningsskydd och luft och få ut en person på bår, säger Daniel Haarala.
Gruvbrand bakgrund
Branden i Kristinebergsgruvan 2013 är bakgrunden till att räddningsvagnen togs fram. Det var en dieselkompressor på cirka 1 000 meters djup i gruvan som började brinna och tre personer blev fast, men de kunde räddas efter tre timmar när branden slocknade.
Arbetet med räddningsvagnen och utvecklingen av densamma har pågått en längre tid och man har exempelvis lyckats korta ner utryckningstiden avsevärt. Enligt Haarala handlar det i vart fall om en halvering av tiden.
Gruvbolagen står för kostnaden av vagnen och den är placerad hos räddningstjänsten.
Samarbete
Bakom vagnens konstruktion står Umeföretaget WeMake. I samarbete med Skellefteå räddningstjänst och gruvföretagen Mandalay resources, som äger Björkdalsgruvan och Boliden Mineral AB, har räddningsvagnen förbättrats och utvecklats.
– Det här har varit en fantastiskt rolig resa och vagnen har varit i funktion sedan i somras, säger Urban Wikman på WeMake.
Han säger också att det har genomförts många övningar i gruvor för att testa den.
– Så länge det finns intresse så kommer vi att fortsätta utveckla vagnen och det vi strävar efter är att ha en och samma produkt, men sedan vi är väldigt flexibla.
I dag laddas batterierna vid färd i nedförsbacke och en trippmätare används för position i gruvan, sedan ger stark 4-hjulsdrift kraft för stora laster och tuff terräng. Urban Wikman säger också att räddningsvagnen kan användas i tunnlar och i stora lokaler, typ batterifabriken och att den går att anpassa till räls eller banddrift.
– Den här räddningsvagnen är så mycket mer än bår och släckutrustning, säger Urban Wikman.
Läs också om en övning tidigare när en typ av vagn testades:
Världsunik utrustning testades i Björkdalsgruvan