Världsunik räddningsvagn för insatser under jord finns i Skellefteå

En världsunik räddningsvagn för insatser i gruvor står klar att användas av räddningstjänsten i Skellefteå. ”Den är ett stort lyft för vårt arbete”, säger Daniel Haarala vid räddningstjänsten.

WeMake som har byggt vagnen är på besök för en teknisk genomsyn. Här är Anders Körning och Linus Löfmark.

WeMake som har byggt vagnen är på besök för en teknisk genomsyn. Här är Anders Körning och Linus Löfmark.

Foto: Jeanette Lövgren

SKELLEFTEÅ 2020-01-10 07:00
På bilden räddningspersonal och räddningsvagnen på väg mot en insats.
På bilden räddningspersonal och räddningsvagnen på väg mot en insats.

Räddningsvagnen FRV (Fire rescue wehicle) är anpassad för att transportera materiel, personal men även sjuktransporter på bår. Vid exempelvis brand i en gruva leds den elektriskt drivna vagnen av räddningspersonal till platsen för insatsen.

På vagnen finns också en kilometerlång radiokabel för kommunikation som också ska användas som spårlina för att leda räddningspersonal tillbaka till basstationen.

I nuläget är två räddningsvagnar klara. En kommer att finnas hos Skellefteå räddningstjänst och den andra hos räddningstjänsten i Lycksele.

– Vagnen är ett stort lyft med tanke på att den är självdrivande med ett större batteripaket och vi kan släpa in väldigt mycket utrustning som andningsskydd och luft och få ut en person på bår, säger Daniel Haarala.

Anders Körning visar upp räddningsvagnen utanför Räddningstjänstens lokaler i Skellefteå.
Anders Körning visar upp räddningsvagnen utanför Räddningstjänstens lokaler i Skellefteå.
WeMake som har byggt vagnen är på besök för en teknisk genomsyn. Här är Anders Körning och Linus Löfmark.
WeMake som har byggt vagnen är på besök för en teknisk genomsyn. Här är Anders Körning och Linus Löfmark.

Gruvbrand bakgrund

Branden i Kristinebergsgruvan 2013 är bakgrunden till att räddningsvagnen togs fram. Det var en dieselkompressor på cirka 1 000 meters djup i gruvan som började brinna och tre personer blev fast, men de kunde räddas efter tre timmar när branden slocknade.

Arbetet med räddningsvagnen och utvecklingen av densamma har pågått en längre tid och man har exempelvis lyckats korta ner utryckningstiden avsevärt. Enligt Haarala handlar det i vart fall om en halvering av tiden.

Gruvbolagen står för kostnaden av vagnen och den är placerad hos räddningstjänsten.

Samarbete

Bakom vagnens konstruktion står Umeföretaget WeMake. I samarbete med Skellefteå räddningstjänst och gruvföretagen Mandalay resources, som äger Björkdalsgruvan och Boliden Mineral AB, har räddningsvagnen förbättrats och utvecklats.

– Det här har varit en fantastiskt rolig resa och vagnen har varit i funktion sedan i somras, säger Urban Wikman på WeMake.

Han säger också att det har genomförts många övningar i gruvor för att testa den.

– Så länge det finns intresse så kommer vi att fortsätta utveckla vagnen och det vi strävar efter är att ha en och samma produkt, men sedan vi är väldigt flexibla.

I dag laddas batterierna vid färd i nedförsbacke och en trippmätare används för position i gruvan, sedan ger stark 4-hjulsdrift kraft för stora laster och tuff terräng. Urban Wikman säger också att räddningsvagnen kan användas i tunnlar och i stora lokaler, typ batterifabriken och att den går att anpassa till räls eller banddrift.

– Den här räddningsvagnen är så mycket mer än bår och släckutrustning, säger Urban Wikman.

Läs också om en övning tidigare när en typ av vagn testades:

Världsunik utrustning testades i Björkdalsgruvan
Räddningsvagn FRW (Fire rescue wehicle)

Vagnen väger 700 kilo (olastad).

Kostnad: 600 000 kronor som gruvföretagen står för.

Den är anpassad för att transportera både brandmateriel och sjuktransport på bår. Vagnen är batteridriven och leds av räddningstjänsten istället för att de bär allt materiel själva.

På vagnen sitter sensorer med varningssystem för att räddningstjänstens medarbetare ska kunna orientera sig vid kraftig rökutveckling i exempelvis en gruva.

Vagnen innehåller även en kommunikationslina med 1 000 plus 1 000 meters räckvidd som även ska användas som ledlina för räddningspersonal.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!