I gårdagens tidning kommenterade barnskötare och elevassistenter Kommunals medlemsundersökning. De kräver bättre arbetsvillkor och minskad stress. Lärarförbundet i Skellefteå har, i sin tur, gjort en enkätundersökning bland förskollärare. Den handlar om pedagogisk utvecklingstid som omfattar enskild planering, arbetslagets planering samt reflektion och kompetensutveckling.
Enligt Skellefteå kommuns riktlinjer ska förskollärare, i snitt, ägna sex timmar i veckan för enskild planering. För barnskötare gäller tre timmar. Jeanette Westin säger att många förskollärare svarat att de endast får ut en tredjedel av tiden, vilket påverkar arbetsmiljön negativt. En stor anledning är att vikarier inte sätts in vid pedagogisk utvecklingstid.
I undersökningen har medlemmarna listat fler orsaker:
X För stora barngrupper där barnen har många vistelsetimmar.
X Snäv organisation.
X Arbetstid går åt till beställningar, städa och täcka upp för kollegor som exempelvis är sjuka.
X På fleravdelningsförskolor kan planeringstid gå åt för att täcka upp på andra avdelningar.
X Arbetstid avsätts för utbildningar och möten.
Viktigt resultat
– Det är viktigt att komma ut med resultatet som visar att våra medlemmar inte får rätt förutsättningar för att leva upp till läroplanen. I förslaget på ny reviderad läroplan för förskolan står det om vikten av utbildning och undervisning för barnen. Många pedagogiska uppgifter ligger på förskolläraren och det känns som att läroplanen skärps hela tiden, men då måste man ha förutsättningar att klara uppdraget.
Barnskötare och elevassistenter kräver: ”Våra yrken måste få högre status”Hon säger också att båda professionerna inom förskolan är viktiga och anser att andelen förskollärare måste öka.
– Som det är nu kan en barnskötare vikariera på en tjänst som förskollärare. Vi vill att det ska finnas förskollärare på tjänster som är avsatta för den yrkeskategorin.
”Förskollärare har ansvar för den pedagogiska verksamheten och det blir större börda på de som finns på arbetsplatserna.”
Hon instämmer i att bristen på medarbetare genomsyrar hela skolsektorn, från förskolan ända upp på högstadiet och menar att det blir en ond cirkel.
”Det är viktigt att alla ska kunna ta rast”– Förskollärare har ansvar för den pedagogiska verksamheten och det blir större börda på de som finns på arbetsplatserna. Det är inte bara omvårdnad utan även pedagogisk verksamhet som ska fungera, säger hon och tillägger:
– Vi har en känsla av att alltfler förskollärare går ner i arbetstid till 80 eller 90 procent för att orka. Det är inte bra och det påverkar ju även pensionen.
Hur kan detta lösas?
– Högre lön och arbetsvillkoren måste bli bättre.
Anders Bergström är förvaltningschef vid skolkontoret, Skellefteå kommun. Han har sett listan på orsaker till att förskollärare uppger att de inte alltid kan ta ut pedagogisk utvecklingstid. Han kommenterar det såhär:
– Det är väldigt olika hur det ser ut på våra 203 avdelningar. Förutsättningarna varierar utifrån geografi, byggnader och tillgång på medarbetare och därför behöver man hitta lösningar för det, lokalt, på varje arbetsplats, säger Anders Bergström.