”Sober October hjälper oss att utmana varandra”

Under devisen ”Drick mindre – upptäck mer” inleds den sjunde upplagan av Sober October. Startskottet går den 1 oktober och denna gång kommer man att fokusera lite extra på alkoholnormer på våra arbetsplatser.

Jenny Elveljung, Henson, projektledare för Sober October.

Jenny Elveljung, Henson, projektledare för Sober October.

Foto: Privat

SKELLEFTEÅ 2018-09-30 18:00
Jenny Elveljung, Henson, projektledare för Sober October.
Jenny Elveljung, Henson, projektledare för Sober October.

– De som kampanjen vänder sig mot primärt är normalkonsumenter av alkohol som befinner sig mitt i livet. Eftersom många av dem går till en arbetsplats dagligen blir det naturligt att integrera den miljön i kampanjen, säger projektledaren Jenny Elveljung, Henson i Umeå.

Hon säger också att man vet att alkohol har en stark närvaro på många företag i samband med till exempel after-work, vinlotteri och annat och att det ofta innefattar en väldigt tydlig alkoholnorm.

Tanken med Sober October är inte att komma med pekpinnar, utan att det ska vara lika självklart och fritt att kunna välja alkoholfria alternativ vid olika typer av evenemang.

Helt rätt satsning

För andra året är Jenny Elveljung projektledare. Hon tycker personligen att satsningen är helt rätt och att den kan vara en hjälp för att göra sunda val.

– Det är en möjlighet att upptäcka nya saker och det kan hjälpa oss att utmana oss själva litegrann, som till exempel att prova nya aktiviteter. Istället för after-work kan man testa klättring, eller hitta nya sätt att umgås, säger hon och fortsätter:

– Frågan berör väldigt många personer och de flesta har någon relation till det. Möjligen har intresset ökat ännu mer och det kan bero på att frågan har vunnit i samhällsengagemang.

Skapa samtal och ifrågasätta

Jenny Elveljung tror även att den starka hälsotrenden i samhället är en del som gör att Sober October lever vidare från år från år.

Syftet med Sober October är att skapa samtal och reflektioner kring den egna och samhällets relation till alkohol. Man vill även ifrågasätta det slentrianmässiga drickandet och ge alkoholfria alternativ en plats, inte minst i arbetsplatsrelaterade sammanhang.

Sober October är en ideell förening som driver kampanjen tillsammans med Norran, Skellefteå Kraft, IOGT-NTO, Sandvikens kommun, Västerbottens läns landsting och PR-byrån Henson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om