Åsa Karlsson (S): – Det här är bara ett förslag och det finns kritiska synpunkter kring det här. Regeringen får se över remissvaren och ta ställning till om något behöver förändras och vi kommer att bevaka frågan utifrån vårt länsperspektiv. Vi vill se ett längdbaserat avdrag som gynnar landsbygden, oavsett färdmedel. Där vi bor så kan man inte åka kollektivtrafik överallt.
Edward Riedl (M):
– Den här regeringens vill fortsätta försämra för de som inte har någon annan möjlighet än bilen. För många kommer det inte att löna sig att åka till jobbet: Över hela linjen skjuter man över kostnaden på medborgarna för att fixa klimatpolitiken. Förslaget har blivit sågat från norr till söder av remissinstanserna och jag ska göra allt jag kan för att inte förslaget ska gå igenom i riksdagen. Moderaterna har gått ut och kritiserat det här i omgångar och vi kommer att fortsätta och försöka samla en majoritet i riksdagen mot förslaget.
Helena Lindahl (C):
– Jag har fått många frågor om det här och det har varit ganska många missuppfattningar, det är ju inget färdigt än. Reseavdraget är ju i grunden en förutsättning för att kunna leva och arbeta i hela landet. Tyvärr är dagens konstruktion sådan att det snarare är storstadsregionerna som gynnas. Därför vill Centerpartiet se ett reformerat reseavdrag. Men vi tycker att utredningen som nu gjorts tar för lite hänsyn till landsbygden och till avstånd. Därför står vi inte bakom förslaget i dagsläget, utan tycker att den ska värna landsbygden och miljön i större utsträckning.
Jonas Sjöstedt (V):
I ett mejl och via sin pressekreterare lämnar Vänsterpartiets partiledare följande kommentar: ”Vi tycker det är bra att utredningen föreslår att reseavdraget blir avståndsbaserat istället för kostnadsbaserat. Vi vill ha ett reseavdrag som gynnar landsbygden och som stimulerar resande med kollektivtrafik och som är bra för miljön och klimatet. Detta är steg i rätt riktning, nu inväntar vi regeringens förslag.”
Jonas Andersson (SD): – Vi står definitivt inte bakom det här förslaget. För vissa familjer som har långa reseavstånd, framförallt i Norrlands inland, kommer det leda till kraftiga fördyringar. Vanliga människor måste ha råd och praktisk möjlighet att ta sig till jobbet, även i Norrland där man redan straffats extra hårt med höga drivmedelspriser. Risken är även att rörligheten på arbetsmarknaden minskar, och svårigheten för arbetsgivare att hitta rätt kompetens ökar.