I kritiken från Skolinspektionen framgår det att eleven är i behov av särskilt stöd för att klara måluppfyllelsen i vissa ämnen och att skolan brister i bland annat följande:
X Behovet av stöd konstaterades i april 2018. Men ett åtgärdsprogram upprättades inte förrän september samma år. Det menar Skolinspektionen är en brist.
X Vilken typ av stöd som skolan upprättat anses otydligt, dessutom har inte vårdnadshavarna fått information om elevens åtgärdsprogram, vilket också anses vara en brist.
X Det framgår inte heller att ett nytt åtgärdsprogram upprättats vid utvärdering och det är också en brist.
I Skolinspektionens beslut framgår det också att eleven anser sig ha utsatts för kränkande behandling av medarbetare vid den aktuella skolan. Efter utredning har Skolinspektionen kommit fram till att det inte kan konstateras. Men det framgår ändå att skolan bör genomföra en analys av hur medarbetare, i sitt bemötande, ska kunna förebygga att sådana situationer riskerar att uppstå. Det handlar då om att tvingas ingripa fysiskt, inom ramen för medarbetares tillsynsplikt.
Nu uppmanas huvudmannen, Skellefteå kommun, att senast den 26 april i år redovisa till Skolinspektionen vilka åtgärder som gjorts för att förbättra elevens skolsituation och hur elevens rätt till särskilt stöd tillgodoses.