Frågorna ovan ställer Hans Brettschneider (MP) i en interpellation till Lorents Burman (S). Som bakgrund står bussomläggningen i Skellefteå kommun som sjösattes i augusti. Den innebar nya tidtabeller, snabbare och rakare linjer för att förenkla för de som ville använda kollektivtrafiken. Huvudsyftet var att få fler att åka kollektivt, men utfallet blev bland annat inställda turer.
Lorents Burman (S) svarar att förändringarna inneburit stora utmaningar för Skellefteå buss och att ett problem rört bristen på chaufförer.
– Vi kommer inte att ställa Skellefteå buss till ansvar. Det finns en gemensam ambition att lösa nuvarande brister, och även om trafiken skulle opereras av en privat aktör så skulle vi inte agera annorlunda, säger han.
Borde flaggat
Under debatten i kommunfullmäktige menar Brettschneider att alla frågor inte besvarats, utan tillägger att bussbolaget borde ha flaggat för att de inte kunde genomföra uppdraget. Enligt honom verkar det handla om brister i kommunikationen mellan kommunen och Skellefteå Buss. Han menar också att om man beställer en vara så ska man förvänta sig att det ska fungera.
– Det är ju faktiskt vi som gett Skellefteå buss uppdraget och vi kommer inte att stämma dom eller återkräva pengar, säger Lorents Burman och fortsätter:
– Det gjordes en stor omställning på en gång och i efterhand skulle vi ha gjort det i etapper. Under hösten så har vi gjort ett antal justeringar och vi är glada att vi har Skellefteå buss så att vi kunde beställa ett antal fler gymnasiebussar. Men jag är inte nöjd med det nya systemet, det blev väldigt stora utmaningar och en faktor är chaufförsbrist, men jag är inte ute efter att hänga Skellefteå buss, för då kan vi hänga hela kommunfullmäktige.
Fler politiker kritiska
I en replik menar Markku Abrahamsson (SD) att Lorents Burman blev vissa svar skyldig. Han undrar om man kände till att det skulle bli problem, men ändå valde att köra på.
– Jag kan inte tänka mig att man från bussbolaget valt att mörka bristen på chaufförer, säger han.
Christina Soldan (L) fortsatte på temat om hur omläggningen skötts.
– Vore det inte smartare att göra ändringarna steg för steg för att ge Skellefteå buss chansen att klara av uppdraget smärtfritt och ge Skellefteborna tid att vänja sig och anpassa sig till förändringen? undrade hon.
– Vi visste inte att det inte skulle fungera, men det kom indikationer på att det saknades ett antal linjer och så började det här rulla upp. Då var beslutet redan fattat. Det gjordes ett antal justeringar och jag tycker inte man kan lägga hela skulden på Skellefteå buss, deras lyhördhet har varit väldigt stor. Sammantaget kan man säkert lära sig väldigt mycket av det här. Kollektivtrafiksystemet kommer säkert att behöva justeras eftersom förhoppningsvis många fler kommer att använda kollektivtrafiken framöver, säger Lorents Burman.
Kommunalråden om bussomläggningen: "Den är nödvändig och vi är nöjda"Sista bussen har gått från byn – men Waine fortsätter sin kamp Allmänhet får inte åka med skolbussar – det har Skellefteå kommun känt till i ett årInsändare: Bussomläggningen – varken lyhört eller ödmjukt