Jag pendlar till jobbet. Total körsträcka varje arbetsdag rör sig om drygt 11 mil. Det är både E 4 och landsväg. Det har kommit en del snö senaste tiden, vilket innebär trixigt före, även på E 4. Och halt.
Jag låg i en ungefärlig hastighet på 90 kilometer i timmen. Det blev en liten karavan och inte särskilt många omkörningar. Jag hade en lastbil framför mig och, som många andra, valde jag att inte köra om. Vänsterfilen var moddig. Men: Skåpbilen bakom mig låg väldigt, väldigt nära. Jag duttade på bromsen flera gånger för att få föraren att fatta, men ingenting hände. Till sist körde föraren om. Puh!
I mitt jobb har jag bevakat massor med trafikolyckor. Det är riktigt obehagligt varje gång. Många olyckor hade också kunnat undvikas - om förare hållit avstånden, låtit bli mobilen och anpassat körningen efter bland annat väder och väglag. Och enligt Transportstyrelsens statistik trafikdödades 10 personer i Sverige i upphinnandeolyckor 2019. 2018 var den siffran 18. Jag vill inte bli en siffra i den statistiken.
ALLA som tagit körkort känner också till tresekundersregeln och följande går att läsa på sajten iKörkort: Vid 30 kilometers hastighet är stoppsträckan 13 meter. Kör du 70 är den 43 meter och i 90 kilometers hastighet hinner du 68 meter innan du fått stopp på din bil. Men väglaget påverkar också, naturligtvis. Fatta också att halt väglag och snömodd är ett par parametrar som torde påverka stoppsträckan – avsevärt.
Så snälla: Håll avståndet – alltid! Fatta också att tidsvinsten på att köra fortare och närmare framförvarande är marginell - ytterst marginell. Därför vill jag uppmana alla att göra sitt allra bästa för att vi ska nå nollvisionen …