1 januari nästa år kan dagens reseavdrag se annorlunda ut. I somras överlämnade nämligen reseavdragskommittén sitt betänkande till regeringen.
En del i förslaget är att dagens avdrag istället ska fungera som skattereduktion och enligt Lennart Olsen blir det mer rättvist.
– Förslaget innebär att de med samma avstånd till jobbet får samma reduktion oavsett inkomst eller hur man reser, säger Lennart Olsen.
Förslaget
I betänkandet föreslås följande: Skattereduktion ska ges med 60 öre per kilometer för den del av avståndet, mellan bostad och arbetsplats, som överstiger 30 kilometer, enkel väg, upp till och med 80 kilometer. Utöver det föreslås även ett tillägg där kollektivtrafiken är bristfällig, vilket exempelvis kan vara i glesbygd. Men tillägget ges endast om tidsvinsten vid resa med bil, jämfört med kollektivtrafik, är minst två timmar och 30 minuter per dag. Med tillägget blir skattelättnaden vid avstånd över 30 kilometer ungefär samma som bilreseavdraget idag för låg- och medelinkomsttagare.
Ris och ros av riksdagspolitikerVarför innehåller inte förslaget skillnad för de som bor på landsbygd och i storstäder?
– Vi har tittat på det men det blir svårt att genomföra. Det finns många definitioner av glesbygd och det är väldigt svårt att göra det rent skattetekniskt. Vi föreslår i stället ett tillägg för dem som har bristfällig kollektivtrafik, säger Lennart Olsen.
Han säger också att de som får det lite sämre är de som har kortare än tre mil till jobbet.
Det här slår ju mot de som inte har möjlighet att nyttja kollektivtrafiken?
– Vårt förslag innebär att man, i stort sett, får samma skattelättnad som i dag om man har mer än tre mil till jobbet. För att öka möjligheterna att ta arbete koncentreras stödet till dem som har längre avstånd och därmed högre kostnader för sina arbetsresor.
Det gynnar de som inte behöver bil för jobbpendling?
– Kostnaderna i tid och pengar för en arbetsresa kan ofta vara likartade vid samma reseavstånd, oavsett var man bor. En bilresa kan ibland vara dyrare än en resa med kollektivtrafik men går ofta snabbare. De som bor i städer får ju inte heller något avdrag om de har kortare väg till jobbet än tre mil. Poängen är att kostnaden för att ta sig till jobbet ska minska för de med längre avstånd.
Förenkling
Några andra syften med förslaget är att:
X Gynna resor med låga utsläpp av växthusgaser och luftföroreningar.
X Förenkla tillämpning och administration.
X Komma tillrätta med de som fuskar med reseavdrag. Här räknar regeringens utredare med att det kan komma att minska avsevärt.
Utredningen beräknar också att transportarbetet för arbetsresorna med kollektivtrafik kan komma att öka med drygt 10 procent och minska lika mycket med bil. Det skulle innebära miljö- och klimatvinster.
– Om man jämför med dagens reseavdrag, så skulle det nya förslaget även betyda att resor med kollektivtrafik blir mer ekonomiskt attraktiva.