Byggstarten av kulturhuset sköts upp, men det innebär inte att planeringen stannat av. Spindeln i nätet på support och lokaler är Emma Sundelin.
– Vi valde tidigare att göra delade entreprenader. Det var för att hinna med en byggstart nu i höst. Trots att hela bygget inte var färdigprojekterat kunde vi ta in anbud för de första stegen, säger hon.
Nackdelen blev att man inte fick en bild av totalkostnaden.
Bakgrund: Här berättade vi om det förra "omtaget" kring entreprenader
– Nu när vi fick mera tid ser vi över detta en runda till. Generalentreprenad, delad entreprenad eller mellanting. Alla har sina fördelar och nackdelar, det handlar om vem som tar riskerna och de har en prislapp.
– Inom några veckor bör det bestämmas, säger Emma Sundelin.
Sedan ska det göras detaljerade handlingar som kan vara klara i januari–februari. De kan tänkbara finansiärer ta ställning till.
Hon säger att huvudspåret är att kommunen bygger, och att en ny ägare köper in sig under resans gång.
När det gäller lagda anbud så har Lemminkäinen fått veta att byggstart är uppskjuten ett halvår. De ska göra schakt och grund.
Bakgrund: Här avslöjade vi att Lemminkäinen vunnit med sitt anbud.
– Det fanns inget avtal, vi håller på att utreda om vi trots det måste betala något slags skadestånd.
När det gäller anbuden på stomme avvaktar man med beslut.
Vad blir det för effekter av att pausa ett halvår?
– Det är bra för helheten att vi får mera tid. Vi kommer längre i projekteringen och det kan ge en mera träffsäker prognos över slutkostnaden, säger Emma Sundelin.
Finns risk för ökade kostnader?
– Det är omöjligt att sia om konjunkturen. Priserna kan gå både upp och ner.
"Var inom budget"
Emma Sundelin säger att anbuden som kom i somras höll sig inom budget, och detsamma säger chefen på support och lokaler, Fredrik Nilsson:
– De var inom väntad nivå. Anbud på stomme låg lite högt, men slutsumman var inte i fara. Jag var bekväm med läget, säger han.
Nu ska finansiären sökas på öppna marknaden och prospektet ska enligt Lars Hedqvist vara ute senast nyår. Samtidigt rullar projekteringen på och ska vara klar i januari.
Hinner den eventuella nya ägaren påverka?
– Ja, det hinns med.
Fredrik Nilsson försvarar det upplägg som support och lokaler hittills har valt. Att man upphandlar löpande och delar upp entreprenaderna.
– Det är vanligt att man gör så i stora projekt. Ingen entreprenör lägger anbud på ett jobb som ska göras först om två år. Eller rättare sagt; gör man det så lägger man sig högt för att läget är oklart.