Norsjö är en av många småkommuner som kämpar med att hålla uppe kvaliteten när resurserna krymper. Men vad är egentligen hög kvalitet och vad tycker invånarna om den service som verksamheterna erbjuder?
För att få svar på en del av frågorna inför kommunen om några veckor ett system där folk får tycka till med en enkel knapptryckning. Det handlar om en flyttbar platta som kopplas upp mot ett nätverk för att snabbt ge de ansvariga återkoppling.
Ett exempel är att gästerna på simhallen kan ha synpunkter på öppettiderna, ett annat att besökarna på kommunhuset får säga sitt, ett tredje att eleverna får tycka till om skolmaten.
– Det finns också undermenyer där barnen till exempel kan svara på vad som påverkade upplevelsen i matsalen. Var det smaken eller kanske den höga ljudvolymen? säger kommunchef Katarzyna Wikström.
Både hon och kommunalrådet Mikael Lindfors betonar att det här är ett komplement till annat som kommunen gör för att fånga upp åsikter.
Bland annat finns det en flik för synpunkterpå kommunens hemsida. Dessutom har Norsjö, som den minsta kommunen i landet, deltagit i Sveriges Kommuner och Landstings undersökning ” Kommunkompassen”. Resultatet från den presenteras inom kort.
– Jag tror att det här kommer mer och mer. Vi har länge hållit på med kvantitativa mått, nu går vi över till att mer mäta kvalitet, säger Mikael Lindfors.
Vi har länge hållit på med kvantitativa mått, nu går vi över till att mer mäta kvalitet.
Rekordsiffror – fler lämnar medborgarförslag