Trots sommarvärmen: SM-snön finns kvar

Nog gick det spara snö trots den varma sommaren. Fritidskontorets lager finns kvar, och planeras bli ett skidspår i slutet av oktober. Nu är den stora frågan om det ska kosta att åka på snön.

Högen bakom Mikael Wiklund är ingen spånhög. Det är en snöhög med spåntäcke.

Högen bakom Mikael Wiklund är ingen spånhög. Det är en snöhög med spåntäcke.

Foto: Yvonne Rönngren

Samhälle och välfärd2018-09-02 08:00
Högen bakom Mikael Wiklund är ingen spånhög. Det är en snöhög med spåntäcke.
Högen bakom Mikael Wiklund är ingen spånhög. Det är en snöhög med spåntäcke.

Norran berättade om det här projektet i våras. Till skid-SM i Skellefteå var det gjort mycket konstsnö ifall det inte skulle komma nog med natursnö. Resultatet blev enorma mängder och mycket fick köras bort så att campingen skulle tina fram i tid.

SM-snön sparas till nästa års skidspår

250 lastbilslass lades i hög på baksidan av Vitberget.

Bättre än regn

Sedan kom sommarvärmen!

– Men den tärde inte alls på högen som en regnig sommar hade gjort, säger Mikael Wiklund på fritidskontoret. Så det blev en relativt bra sommar.

Snön täcks av ett 50-100 centimeter tjockt lager av sågspån, och det var tillräckligt för att isolera.

– Högen har krympt från cirka 10 meter som högst till 8 meter. Det är som väntat. Det brukar sägas att 25 procent av sparad snö tinar bort, sådana här projekt har ju gjorts på många håll i landet.

Till saken hör att konstnö är betydligt tåligare mot värme än vanlig snö.

– Lägga undan så här mycket natursnö hade vi inte gjort. Det hade inte varit värt besväret, säger Mikael Wiklund.

Under senare halvan av oktober ska snön läggas ut i befintliga skidspår och skapa en slinga som blir 800 - 1 000 meter lång.

Ska folk betala?

Sedan fattas den delikata frågan om avgift.

– Ingenting är bestämt, vare sig om det ska kosta, vad det skulle kosta eller hur betalningen ska gå till.

Mikael Wiklund säger att fritidskontoret får kostnader som man helst önskar täcka. Det handlar om transporterna av snön, pistning av spår och inköpet av sågspån.

– Alla kommuner jag har hört talas om som skapar spår med konstsnö tar betalt. Exempelvis Falun, Piteå, Umeå.

– Jag besökte Falun i oktober förra hösten när de hade gjort sitt spår, det var som en myrstack med folk. De tar 150 kronor för ett dagskort, säger han som exempel.

Vill fortsätta

Om spåret blir lyckat kan fritidskontoret tänka sig att fortsätta nästa år.

– I så fall ska vi göra särskild konstnö för att spara. Vi skapar den här uppe där den ska förvaras för att minska transporterna. Därför ska vi spara sågspånet, säger Mikael Wiklund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!